Annons

Makalösa bilar – men här får Volvo stryk

Svensk vinter kräver bilar med bra värme, bra lyse och framförallt bra köregenskaper på hal väg. Både Volvon och Folkvagnen klarar provet mycket bra.
Svensk vinter kräver bilar med bra värme, bra lyse och framförallt bra köregenskaper på hal väg. Både Volvon och Folkvagnen klarar provet mycket bra. Foto: Johannes Collin

DUELL | Svenskarnas intresse för stadsjeepar bara växer. Medan bilarna krymper. Och mest växer den minsta klassen där Volvo XC40 är en given storsäljare. Kanske den allra mest sålda bilen i år. Volkswagen T-Roc är en av utmanarna. Minst 100 000 kronor billigare. Men är den 100 000 sämre?

Vi tog båda upp till Lappland för att sätta dem på hal is. Minus 20. Flera meter höga snövallar. Inte ett sandkorn på vägen.

Under strecket
Publicerad

Volvo kallar sin identitetsskapande lyktsymbol för "Tors hammare". T-Roc blinkar minst lika tydligt med sin pilformade fyrkant. fast pekar inte pilen åt fel håll?

Foto: Johannes CollinBild 1 av 18

VW T-Roc och Volvo XC40. Räkna med att båda blir en vanlig syn innan året är slut. Bättre bilar i den lilla suv-klassen finns inte.

Foto: Johannes CollinBild 2 av 18

Här blev det riktigt fel. XC40 har sina torkarblad nere i kylan och när de behövs är det två isklumpar som ska försöka torka av rutan. Det går inte. Torkarbladen lämnar massor med spår som man inte ser genom. Varför inte en värmeslinga som isar av torkarna?

Foto: Johannes CollinBild 3 av 18

Inga problem att ta sig sista biten till fjällstugan. Båda bilarna har tillförlitlig fyrhjulsdrift från Haldex.

Foto: Johannes CollinBild 4 av 18

Allt ska skötas i Volvons stora pekskärm. Inklusive kupé- och stolvärme. Men det är säkrast att stanna när man ska in och ändra. Annars är man en trafikfara.

Foto: Johannes CollinBild 5 av 18

Norråker här till Europas mest brunbjörntäta områden. Men björnvarningsskylten gäller bara sommartid. Nu sover nalle.

Foto: Johannes CollinBild 6 av 18

Vi fyller testbilarna ända upp i röret före avresan i Stockholm och sen fyller vi lika fullt igen på macken i Norråker 68 mil senare. Så vet vi vad de drar. Volvon faktiskt exakt lika mycket som angiven förbrukning vid blandad körning.

Foto: Johannes CollinBild 7 av 18

Volvon är makalöst bra på vintervägen. Vi har nog aldrig kört en lika säker, trygg och snabb bil i halkan. Bra jobbat av Volvos chassitekniker.

Foto: Johannes CollinBild 8 av 18

Volvo skapar karaktär med sina strålkastare. Men bäst av allt är hur bras de lyser!

Foto: Johannes CollinBild 9 av 18

Volvon var bara svart och vit när vi tvättade i Sundsvall. De bruna ränderna kom till sen.

Foto: Johannes CollinBild 10 av 18

Spolarvätska, snöskyffel och bogserlina, vad mer behöver man i skuffen? Lite till kanske, och det går faktiskt in en del till i Volvon.

Foto: Johannes CollinBild 11 av 18

Made by Sweden. Men hur många snabbtvättar klarar flaggan?

Foto: Johannes CollinBild 12 av 18

Det räcker med några mil i snöyran för att baken på Volvon ser ut så här. Tur att dimbakluset nere till vänster är en glödlampa som smälter isen.

Foto: Johannes CollinBild 13 av 18

T-Roc är trygg och lättkörd i alla lägen. Lite omogen kanske, det rör sig lite i sidled när det går fort på krokvägen. Men det blir aldrig nervöst.

Foto: Johannes CollinBild 14 av 18

Volkswagen satsar inte lika hårt på sina strålkastare. Att de är mer anonyma har jag inte problem med. Men de lyser sämre också.

Foto: Johannes CollinBild 15 av 18

Mindre pekskärm och fler knappar och vred i Folkvagnen. Man behöver inte stanna för att fixa stolvärmen. Ett knapptryck och allt är klart.

Foto: Johannes CollinBild 16 av 18

T-Roc drog faktiskt upp mindre skit bak än Volvon. Trots Volvons överdimensionerade takspoiler.

Foto: Johannes CollinBild 17 av 18

Snöskyffeln fick inte riktigt plats i T-Roc, inte på längden i alla fall.

Foto: Johannes CollinBild 18 av 18

Båda bilarna är ungefär stora som en VW Golf. Golf-klass. Men med större markfrigång, 20 cm för Volvon, Folkvagnen mer beskedlig med 16 cm.

Testbilarna har fyrhjulsdrift från Haldex och motorer på 190 hästkrafter. Volvon diesel, VW bensin. Men de säljs också med trecylindriga bensinmotorer och framhjulsdrift. Då börjar priset på 200 000 för T-Roc och 300 000 för XC40.

Annons
Annons
Annons