X
Annons
X
Fördjupning

Makalösa bilar – men här får Volvo stryk

Premium

DUELL | Svenskarnas intresse för stadsjeepar bara växer. Medan bilarna krymper. Och mest växer den minsta klassen där Volvo XC40 är en given storsäljare. Kanske den allra mest sålda bilen i år. Volkswagen T-Roc är en av utmanarna. Minst 100 000 kronor billigare. Men är den 100 000 sämre?

Vi tog båda upp till Lappland för att sätta dem på hal is. Minus 20. Flera meter höga snövallar. Inte ett sandkorn på vägen.

Svensk vinter kräver bilar med bra värme, bra lyse och framförallt bra köregenskaper på hal väg. Både Volvon och Folkvagnen klarar provet mycket bra.
Svensk vinter kräver bilar med bra värme, bra lyse och framförallt bra köregenskaper på hal väg. Både Volvon och Folkvagnen klarar provet mycket bra. Foto: Johannes Collin

Båda bilarna är ungefär stora som en VW Golf. Golf-klass. Men med större markfrigång, 20 cm för Volvon, Folkvagnen mer beskedlig med 16 cm.

Testbilarna har fyrhjulsdrift från Haldex och motorer på 190 hästkrafter. Volvon diesel, VW bensin. Men de säljs också med trecylindriga bensinmotorer och framhjulsdrift. Då börjar priset på 200 000 för T-Roc och 300 000 för XC40.

Svensk vinter kräver bilar med bra värme, bra lyse och framförallt bra köregenskaper på hal väg. Både Volvon och Folkvagnen klarar provet mycket bra.

Foto: Johannes Collin Bild 1 av 19

Volvo kallar sin identitetsskapande lyktsymbol för "Tors hammare". T-Roc blinkar minst lika tydligt med sin pilformade fyrkant. fast pekar inte pilen åt fel håll?

Foto: Johannes Collin Bild 2 av 19

VW T-Roc och Volvo XC40. Räkna med att båda blir en vanlig syn innan året är slut. Bättre bilar i den lilla suv-klassen finns inte.

Foto: Johannes Collin Bild 3 av 19

Här blev det riktigt fel. XC40 har sina torkarblad nere i kylan och när de behövs är det två isklumpar som ska försöka torka av rutan. Det går inte. Torkarbladen lämnar massor med spår som man inte ser genom. Varför inte en värmeslinga som isar av torkarna?

Foto: Johannes Collin Bild 4 av 19

Inga problem att ta sig sista biten till fjällstugan. Båda bilarna har tillförlitlig fyrhjulsdrift från Haldex.

Foto: Johannes Collin Bild 5 av 19

Allt ska skötas i Volvons stora pekskärm. Inklusive kupé- och stolvärme. Men det är säkrast att stanna när man ska in och ändra. Annars är man en trafikfara.

Foto: Johannes Collin Bild 6 av 19

Norråker här till Europas mest brunbjörntäta områden. Men björnvarningsskylten gäller bara sommartid. Nu sover nalle.

Foto: Johannes Collin Bild 7 av 19

Vi fyller testbilarna ända upp i röret före avresan i Stockholm och sen fyller vi lika fullt igen på macken i Norråker 68 mil senare. Så vet vi vad de drar. Volvon faktiskt exakt lika mycket som angiven förbrukning vid blandad körning.

Foto: Johannes Collin Bild 8 av 19

Volvon är makalöst bra på vintervägen. Vi har nog aldrig kört en lika säker, trygg och snabb bil i halkan. Bra jobbat av Volvos chassitekniker.

Foto: Johannes Collin Bild 9 av 19

Volvo skapar karaktär med sina strålkastare. Men bäst av allt är hur bras de lyser!

Foto: Johannes Collin Bild 10 av 19

Volvon var bara svart och vit när vi tvättade i Sundsvall. De bruna ränderna kom till sen.

Foto: Johannes Collin Bild 11 av 19

Spolarvätska, snöskyffel och bogserlina, vad mer behöver man i skuffen? Lite till kanske, och det går faktiskt in en del till i Volvon.

Foto: Johannes Collin Bild 12 av 19

Made by Sweden. Men hur många snabbtvättar klarar flaggan?

Foto: Johannes Collin Bild 13 av 19

Det räcker med några mil i snöyran för att baken på Volvon ser ut så här. Tur att dimbakluset nere till vänster är en glödlampa som smälter isen.

Foto: Johannes Collin Bild 14 av 19

T-Roc är trygg och lättkörd i alla lägen. Lite omogen kanske, det rör sig lite i sidled när det går fort på krokvägen. Men det blir aldrig nervöst.

Foto: Johannes Collin Bild 15 av 19

Volkswagen satsar inte lika hårt på sina strålkastare. Att de är mer anonyma har jag inte problem med. Men de lyser sämre också.

Foto: Johannes Collin Bild 16 av 19

Mindre pekskärm och fler knappar och vred i Folkvagnen. Man behöver inte stanna för att fixa stolvärmen. Ett knapptryck och allt är klart.

Foto: Johannes Collin Bild 17 av 19

T-Roc drog faktiskt upp mindre skit bak än Volvon. Trots Volvons överdimensionerade takspoiler.

Foto: Johannes Collin Bild 18 av 19

Snöskyffeln fick inte riktigt plats i T-Roc, inte på längden i alla fall.

Foto: Johannes Collin Bild 19 av 19
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X