CabaretMakalös Malmsjö i klatschig tidsspegel

Jonas Malmsjö som Konferencieren.
Jonas Malmsjö som Konferencieren. Foto: Jenny Baumgartner

Jonas Malmsjö är kongenial som Konferencieren när Farnaz Arbabi sätter upp ”Cabaret” på Dramaten. Hans kyliga briljans blir en iskall spegel av tiden och dess underhållningsindustri.

Under strecket
Publicerad
Razmus Nyström, Marie Richardson, Måns Mernsten, Maria Naidu och Johan Holmberg på förlovningsfest i ”Cabaret”.

Razmus Nyström, Marie Richardson, Måns Mernsten, Maria Naidu och Johan Holmberg på förlovningsfest i ”Cabaret”.

Foto: Jenny Baumgartner
Ana Gil de Melo Nascimento som Sally Bowles.

Ana Gil de Melo Nascimento som Sally Bowles.

Foto: Jenny Baumgartner
Annons

Det som driver musikalen "Cabaret," och gjort att den blivit en klassiker är två teman: förförelsen parad med fruktan. Den visar Berlin på 1930-talet som en malström av sexualitet, där också politiken blir en laddad fallisk symbolvärld. Alla uppsättningar som berör på djupet bör ta vara på denna balansakt mellan hypnotisk upphetsning och ren, klinisk skräck.

Farnaz Arbabi har uppenbarligen velat skapa en iscensättning för en ny ung publik. På scenen på Kit Kat Klub står ett enormt kranium, som associerar till SS-emblematik men också raden av Förintelseläger. Att den också för tankarna till Fantomengrottan är nog inte avsiktligt. Rollerna gestaltas av en generation aktörer för vilka sångrösten sympatiskt nog mer är ett instrument än ett sätt att briljera. Orkestern är laddad och tryfferar numren med små klezmerslingor. Bandet Damn! spelar gamla instrument och låter musiken skickligt kommentera skeenden. En trumpet kan gråta.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons