Annons

Beethovens niaMakalös Beethoven friar till publiken

Franz Welser-Möst.
Franz Welser-Möst. Foto: Jan-Olav Wedin

Tre aspekter av Beethoven förs fram när den österrikiske dirigenten Franz Welser-Möst dirigerar Filharmonikerna.

Under strecket
Publicerad

I Sverige känner vi Welser-Möst sedan hans tid vid Norrköpings symfoniorkester 1986–991, sedan 2002 är han knuten till Cleveland Orchestra där kontraktet löper fram till 2022. Han samarbetar också med Wienfilharmonikerna som han dirigerat i festivaler och nyårskonserter.

En lyrisk nutida, kanske rentav kvinnlig, aspekt av Beethoven framtonar inledningsvis i den estniska tonsättaren Mirjam Tallys ”Lament” (2013). Det beställdes av Norrlandsoperans orkester, i samband med att man gav den nionde symfonin. Ett klagande recitativ i cello- och kontrabasstämman från inledningen av nians final är det bärande motivet, först i solocello, därefter i soloviolin. Johannes Rostamos respektive Joakim Svenhedens känsliga insatser bäddas in i fantasirika orkesterklanger, stundom milt aggressiva men utan hårda effekter. Man skönjer en sorg över att kaos är normaltillståndet. Glädjeextas är däremot en raritet.

Annons
Annons
Annons