X
Annons
X
Recension

Cold war Makalös – högsta betyg till ”Ida”-regissörens nya film

Övervakningen av de rätta åsikterna intensifieras i efterkrigstidens Polen. Pianisten Wiktor och sångerskan Zula bestämmer sig för att hoppa av. Skildringen av deras kärlekshistoria är en mästerlig uppvisning i det underförståddas konst.

Thomas Kot och Joanna Kulig i ”Cold war”. Foto: Scanbox
Läs mer om Veckans biofilmer

För fem år sedan fick regissören Pawel Pawlikowski sitt stora internationella genombrott med "Ida", om en ung novis som strax innan hon ska avge sitt klosterlöfte under tidigt 1960-tal blir uppmärksammad på den polska antisemitismen och sin familjs dödliga historia genom sin moster. I en mindre roll som sångerska såg vi Joanna Kulig. Hon har nu den kvinnliga huvudrollen i Pawlikowskis nya film. Liksom "Ida" är "Cold war" gjord i svartvitt och i det gammaldags formatet 1.37:1 – som betyder att filmen är mer fyrkantig än avlång – för att vi återigen ska förflyttas tillbaka i tiden, denna gång till sent 1940-tal och tidigt 1950-tal.

Pianisten och dirigenten Wiktor (Tomasz Kot) och koreografen Irene (Agata Kulesza, mostern i "Ida") spelar in folkmusik bland fattiga bönder på den krigshärjade landsbygden. Kunskaperna tillämpar de sedan i undervisningen på ett nystartat folkkulturellt centrum, Mazurek, där unga kvinnor och män ska bilda en folkmusikensemble. Det är i den skolan Wiktor och den begåvade och egensinniga sångerskan Zula (Johanna Kulig), med ett utseende som påminner om en ung Hanna Schygulla, möts och kärleken slår till.

Thomas Kot och Joanna Kulig i ”Cold war”.

Foto: Scanbox Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X