Majoritet redo betala klimatpris

Åtta av tio svenskar kan tänka sig att betala mer för klimat­vänliga produkter. Sex av tio ­anser det vara viktigt att före­tagen ­offentligt redovisar hur deras produkter påverkar ­miljön. Det framkommer i en ny Sifo-undersökning som publiceras idag.

Under strecket
Publicerad
Annons

Som SvD Näringsliv kunde visa i förrgår var 2009 ett dystert år för de svenska storbolagen. Sju av landets tio största bolag fick se koldioxidutsläppen öka i förhållande till produktionen – något som med en ny undersökning från Sifo i åtanke knappast kan vara glädjande läsning för företagsledarna. Hur stor påverkan det blir på klimatet är nämligen en viktig fråga för svenska folket när de gör affärer. I undersökning framgår bland annat att närmare 80 procent svenskar är villiga att betala mer för en vara om den är bra för klimatet.

I studien har 1000 personer tillfrågats om hur de ser på företag som arbetar med klimat, hur mycket de är villiga att betala för produkter som är bättre för klimatet, och vad de tror om lönsamheten i företag som tar klimatansvar. Undersökningen har beställts av företagsnätverket Blicc, som består av företag som arbetar med klimatfrågan, och för dem är siffrorna glädjande.

Annons
Annons
Annons