Annons

Magnus Hedlund:Magritte ville få oss att genomskåda verkligheten

Det är framför allt för den så kallade hattperioden – då pipor, stora gröna äpplen och anonyma herrar i plommonstop präglade hans tavlor – som René Magritte har blivit ihågkommen. Men nu har intresset vaknat även för den belgiske konstnärens mer ”okonstnärliga” verk.

Under strecket
Publicerad

René Magritte i färd med att måla ”Clairvoyance”, 1936.

Bild 1 av 4

”Bildernas opålitlighet” (1928–29).

Foto: TT Bild 2 av 4

”Krymplingen” (1948).

Bild 3 av 4

”Golconda” (1953) utställd på Tate Liverpool.

Foto: Nils Jorgensen/TT Bild 4 av 4

René Magritte i färd med att måla ”Clairvoyance”, 1936.

Bild 1 av 1
René Magritte i färd med att måla ”Clairvoyance”, 1936.
René Magritte i färd med att måla ”Clairvoyance”, 1936.

Den belgiska Atlantkusten är omkring sju mil lång, en kort sträcka – som mellan Stockholm och Uppsala – men med flera stora hamnstäder, Ost­ende, Zeebrugge med flera och långa, breda badstränder och några större och mindre semesterorter. Längs hela kustremsan går det en spårvagn, från De Panne i sydväst till Knokke i nordost. 

Annons
Annons
Annons