Annons
X
Annons
X

Magnus Uggla udda fågel på knasig Vårsalong

Måleri i mängd, medan fotokonsten lyser med sin frånvaro. När Vårsalongen 2017 nu öppnar i tillfälliga lokaler är det lika brokigt och tillåtande som alltid. Magnus Uggla är årets enda udda fågel.

Vårens konstutställningar 2017
Therese Olsson ”Svensk titel”. Maskinstickning med broderidetaljer.
Therese Olsson ”Svensk titel”. Maskinstickning med broderidetaljer. Foto: Liljevalchs

Vissa saker är som de alltid varit. Konstanter i en annars föränderlig samtid. Furor som står pall. Ting så omoderna att de är utom påverkan av tidens tand. Som den drygt 90-åriga Vårsalongen – även om utställningen i år är inhyst på Malmskillnadsgatan 32 medan Liljevalchs konsthall på Djurgården renoveras.

Få (om några) andra konsthallar skulle ha visat Ulla Anderssons handbroderi om kvinnohistoria. Men här sys Margot Wallström glatt ihop med Ebba Witt-Brattström och en kopp fylld med kaffeflickor. Sällan får stickade tröjor i form av baslivsmedel som mjölk och smör möta den vita kuben, men är det Vårsalong så får även Therese Olssons maskinstickade alster ta plats bredvid en triptyk av allt mer svedda solbadande kroppar. Från vit, till röd och sedan svart. Möjligen finns här en djupare kontext, men Emilia Ilkes naivistiska måleri räcker ändå för att dra blickarna till sig.

Trots all sin knasighet är ändå årets salong aningen mer återhållen än tidigare. Den vilar tungt på figurativt måleri. Och väldigt många hus.

Annons
X

– Det är nog lite försiktigare, ingen 1960-talsextas i måleriet. Det är kanske ett slags antispråk mot kaoset i världen. Man vill slippa tänka på Donald Trump och då målar man kåkar i stället, säger utställningskommissarie och juryordförande Mårten Castenfors.

I år har han gjort urvalet tillsammmans med Ernst Billgren, parhästen från SVT-serien ”Konstnärsdrömmen”, men också konstnären Charlotte Gyllenhammar och musikern Magnus Uggla. En udda kvartett kan tyckas. Men Mårten Castenfors hävdar att arbetet gått förvånansvärt smärtfritt.

Men varför Magnus Uggla?

– Vi har länge umgåtts privat och därför vet jag att han är extremt konstintresserad och själv har en stor samling av 1960- och 70-talskonst. I det här sammanhanget ser jag honom som en blandning av professionell betraktare och ultimat Vårsalongsbesökare.

Mike Stott ”Gustav”. Teckning, pigmenttryck. Foto: Liljevalchs

Möjligen har Magnus Uggla ärvt sitt konstintresse. Han är barnbarn till bankiren och konstsamlaren Ernest Thiel, som bland annat såg till att ge Edvard Munch ett årligt arvode, umgicks med storheter som Bruno Liljefors, Carl Larsson och Eugène Jansson och som byggde ett galleripalats på Blockhusudden på Djurgården, innan han gick bankrutt. Men vad det har betytt för Magnus Ugglas urvalskriterier till årets salong förtäljer inte historien. Heller inte vilka verk han speciellt vurmat för. Möjligen kan Bo Eks ”Fula gubbar” ha varit ett oundviklig val för popikonen. Där avbildas nämligen Uggla själv tillsammans med några Zorn-lika rumpor och fyra Beatlar i Sgt Pepper-mundering.

Bara på Vårsalongen. Garanterat.

En tavla med tydlig igenkänning föreställer ett hopptorn med en ensam kvinna balanserades på den näst högsta avsatsen. I förgrunden ett promenadstråk där betraktare väntar på det stora plasket. Färgen rinner både horisontellt och vertikalt. Vita tomma fält. Verket är signerat Stina Gunnarsson – vinnaren i ”Konstnärsdrömmen”.

– Nej, jag kände inte igen hennes verk i flödet och det tror jag inte heller Ernst Billgren gjorde, förklarar Mårten Castenfors.

Nåja, möjligen är en ursäkt att juryn hade alster från 2 505 konstnärer att gå igenom och att Gunnarssons ”Hopptornet” nu visas tillsammans med 294 andra verk.

Ann Fristedt, Nåltovning. Ullhund. Foto: Liljevalchs

Det finns också några verkliga guldkorn, även om det förstås är en subjektiv uppfattning. Ernst Billgren svarar exempelvis själv på den retoriska frågan ”Vad avgör om konst är bra eller inte?” i boken ”Vad är konst och 100 andra jätteviktiga frågor”:

”Kvalitet är ett samlingsnamn för det som folk man respekterar tycker är bra. Även om man inte håller med så finns det folk som man uppfattar som auktoriteter i ämnet på grund av sina kunskaper, sin position eller deras respekt bland folk i ämnet. Därför byts det som anses vara kvalitet ut i samma takt som personerna byts ut.”

Ernst Billgren och det övriga etablissemanget delar ändå sannolikt uppfattning när det kommer till Märta König, som deltar med fyra verk. Hennes måleri är både skickligt utfört och illusoriskt. Ett figurativt landskap möter udda objekt som gäckar betraktaren. Eller kraften i Catherine Trägårds skiffermålningar. Men trots att kvalitetsbegreppet inte är mätbart ens i pengar, eller särskilt beständigt om man ska lita till Ernst Billgren, så är det i det aparta som Vårsalongens storhet finns.

Containerbåtar i släpljus, en kloakbil, en skulptur i frigolit och tyg som vill bli till berg. Bara på Vårsalongen.

Annons

Therese Olsson ”Svensk titel”. Maskinstickning med broderidetaljer.

Foto: Liljevalchs Bild 1 av 3

Mike Stott ”Gustav”. Teckning, pigmenttryck.

Foto: Liljevalchs Bild 2 av 3

Ann Fristedt, Nåltovning. Ullhund.

Foto: Liljevalchs Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X