Annons
Recension

Kärlek och politikMagnifik stiltragedi om politik och passion

Lennart Jähkel, Maja Rung och Kajsa Reingardt.
Lennart Jähkel, Maja Rung och Kajsa Reingardt. Foto: Petra Hellberg

”Kärlek och politik” är en iscensättning som bildmässigt tar andan ur åskådaren. Duon Holm & Møller skapar kvalitet gångbar på vilken av Europas stora scener som helst – och låter ensemblen mejsla ut sina roller med pregnans, skriver Lars Ring.

Under strecket
Publicerad

Claire Wikholm och Eva Rexed i ”Kärlek och politik”.

Foto: Petra Hellberg

Simon Reithner och Maja Rung.

Foto: Petra Hellberg

Handlingen kan verka helt inaktuell. Pjäsen är en tysk melodram från 1784 om hovintriger som krossar kärlek över klassgränser mellan en ung ädling och en borgarflicka. Friedrich Schiller skrev ett känsloladdat post-shakespearianskt frihetsdrama om hur individen alltid har ansvar för sina egna handlingar kontra system som kräver underordning. Hur mycket tiden än bytt kostym och konventioner äger dock dramat ännu angelägenhetsgrad.

Före detta Dramatenchefen Staffan Valdemar Holm gör regidebut på Kulturhuset Stadsteatern, samman med scenografen Bente Lykke Møller. Deras estetiska vilja har alltid varit en tvinnad tråd av intelligent läsning, god personinstruktion och utsökta scenlösningar. Så också denna gång, när duon tolkar ”Kärlek och politik”. Det är en iscensättning som bildmässigt tar andan ur åskådaren: svart mot svart, ett rum där ljuset mejslar ur konturer och nyanser. En medvetet teatral rymd med exakta scenerier och grupperingar. Det är ett visuellt konstverk.

Annons
Annons
Annons