Annons

Halva månenMagisk närvaro när samtiden blir en cirkus

Susanne Karlsson i ”Halva månen”.
Susanne Karlsson i ”Halva månen”. Foto: Emmalisa Pauly

Roland Schimmelpfennigs nya pjäs behandlar samtidighetens nu. Det är ett poetiskt, filosofiskt och flerstämmigt verk som gestaltas varsamt och känsligt av de fem skådespelarna på Malmö stadsteater.

Under strecket
Publicerad

Erik Borgeke i ”Halva månen”.

Foto: Emmalisa Pauly

Man kan säga att en av teaterns grundläggande uppgifter är att gestalta samtiden, vända och vrida på den, ge fördjupning och skapa annorlunda perspektiv på våra liv här och nu. När Malmö stadsteater nu för andra gången inbjuder den tyske succédramatikern Roland Schimmelpfennig (född 1967) att skriva och regissera en ny pjäs för ensemblen blir det också full pott av samtidsskildring.

I ”Halva månen” har Roland Schimmelpfennig hittat en mycket vacker bild för vår mångfasetterade, ogripbara nutid: en ”samtidighetscirkus”. Samtidigheten väver samman levande och döda, dag och natt, förflutet och nutid, artister och åskådare i en delad erfarenhet. Vi är alla sammansatta i vår identitet av det vi ”är” och av det vi kunde vara, liksom av våra föreställningar om det vi ”är” och det vi tror oss inte vara.

Annons
Annons
Annons