Recension

Cheikh LôMagisk Cheikh Lô gör publiken tossig

Under strecket
Publicerad
Annons

Svenskarna törstar efter komplicerade rytmer och gå-i-gång-slagverk. Det är samma sak varje gång, oavsett musikgenre.
Publiken blir tossig när slagverket går loss. Som den här konserten, lite slö i början, energin stegras och kommer i en utdragen låt med kubanska influenser där Lô, i kombination med sin lätt hesa sång går loss på trummorna tillsammans med ytterligare en slagverkare, mer snurr, fler slagverkssolon, det lossnar och konserten är slut. Entusiastiska stamp, klapp, visslingar och stående ovationer i salongen. Men den senegalesiska artisten Cheikh Lô med sitt färgglada sexmannaband gör inga extranummer.

Det är lite av en magiker över honom. Den bredrandiga sidendräkten klär den långsmala resliga kroppen och enorma dreadlocks är till hälften uppknutna på huvudet likt en turban. Han är stjärnan, det står helt klart, kombinerar trummor, rytminstrument, elgitarr och sång.
Den senegalesiska musiken är mer intensiv och polyrytmiskt rikare än den maliska
bluesigt böljande stilen. Det är inte lätt att genrebestämma Lô”s musik.
Grunden är den senegalesiska m”balax-musiken med det ettriga ljudet från tama, talking drum som återkommer och kombineras med ett lättsamt popigt västerländskt urbant sound och saxofon som mjukar upp det hela.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons