Annons

Yo-Yo Ma & Kathryn StottMagikern Yo-Yo Mas ryska afton gör publiken rusig

Yo-Yo Ma och Kathryn Stott möttes i ett helryskt program inför ett fullsatt Stockholms konserthus.
Yo-Yo Ma och Kathryn Stott möttes i ett helryskt program inför ett fullsatt Stockholms konserthus. Foto: Jan-Olav Wedin

Yo-Yo Ma samlar flera generationer av fans vid gästspelet i Konserthuset. Sofia Nyblom ser en superstjärna som är både suverän musiker, cool showman och nedtonad filosof.

Under strecket
Publicerad

Det är kanske inte bästa utgångspunkten för en kritiker att vara ett fan av den man recenserar. Men fans har den kinesisk-amerikanske violoncellisten å andra sidan många: efter ett antal gästspel räknas de i flera generationer, som fyller Konserthuset till brädden och bidrar till att skapa samma sorts feststämning som dominerar studentflaken utanför.

Kassettbanden med Mas första inspelning av Bachs sviter för solocello, den från 1984, var länge en av mina käraste ägodelar. Ytterligare två inspelningar har han gjort sedan dess, så pass uppskattade att han nu turnerar runt jorden med ett Bach-maraton kopplat till ett seminarieprogram som likt ”Silkroad”-projektet bjuder in till att tänka fram en hållbar framtid. Som stjärna är Ma både cool, humoristisk och subtilt nertonad på en och samma gång. Så i hemlighet önskar jag att jag satt bland de lyckliga som fått plats på scenen, några steg bakom musikermagikern Yo-Yo Ma och hans perfekta pianistpartner, Kathryn Stott.

Annons
Annons
Annons