Annons

Åsa Ersmark, ”Escape fantasies”Magi och mindfulness mellan måne och mensblod

Åsa Ersmarks flugsvampar målade med mensblod för tankarna till myter om mensens och giftsvampens magiska potential.
Åsa Ersmarks flugsvampar målade med mensblod för tankarna till myter om mensens och giftsvampens magiska potential. Foto: Pär Fredin

Med en mängd konsthistoriska och mytologiska referenser utforskar Åsa Ersmark sexualitet, kroppen och dess utsöndringar på Uppsala konstmuseum. Ulrika Pilo ser en utställning i gränslandet mellan allvar och lek, analys och provokation.

Publicerad

Det första jag möter när jag träder in i Åsa Ersmarks utställning ”Escape fantasies” på Uppsala Konstmuseum är de pulserande rytmerna i videoverket ”Lunatic”, som med bilder tagna från konstnärens egna balkong visar månens skiftande faser. Som metafor är månen mångbottnad, den är natur och kultur, verklighet och dröm på en och samma gång. Genom att gå i renässans- och barockmåleriets innehållsmässiga fotspår plockar Ersmark upp religiösa myter för att utforska sexualitet som om tiden stått fullkomligt stilla.

I verket ”Snow” ser vi snöliknande pärlsocker regna ner över ett rakat kvinnokön, en bild som hämtat sin inspiration från berättelserna om Afrodites tillblivelse där den gudomliga sädesvätskan kom från havsvågornas vita skum. I bildkonsten har kvinnan nästan alltid saknat könshår. Ett välkänt undantag är Gustave Courbets ”Världens ursprung”, där en för betraktaren anonym kvinnas kön avbildats anatomiskt noggrant och med full behåring. Det skulle inte förvåna mig om målningen väcker lika stor anstöt nu när pornografin blivit en del av mainstreamkulturen. Könet och den långsamma sockerskuren i Ersmarks video liknas i verkförteckningen vid ett landskap men det som landar i mig är snarare en trist påminnelse om upphöjandet av ungdomen och den enfaldiga fasan inför en mogen kvinnas fysik.

Åsa Ersmark, ”Lunatic”, installationsvy på Uppsala konstmuseum.

Foto: Pär Fredin Bild 1 av 4

Åsa Ersmark, ”With Bluebeard inside”, 2017. Gelatinsilverfotografi.

Bild 2 av 4

Åsa Ersmark, ”Hekate's glasses”, 2017.

Foto: Jean-Baptiste Béranger Bild 3 av 4

Åsa Ersmark, ”Utan titel”, 2018. Mensblod på papper.

Foto: Jean-Baptiste Béranger Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons