X
Annons
X
Recension

Som man sår Machomannen ställs till svars för skeva ideal

Mansrollerna osar av maktfullkomlighet, förnekelse och brutalitet när Unga Klara spelar "Som man sår". Männen är skal, symboler, förkroppsligade idéer och öden.

Arman Fanni och Rita Lemivaara i ”Som man sår”. Foto: Sara P Borgström
Läs mer om Scenhösten 2017

Den svettigt välpressade Chefen som hänsynslöst avverkar sina anställda. Professorn som utnyttjar sina studenter. Maken i ett dött äktenskap. Generalen. Kulturmannen. Testosteronstinna män fångna i maskulinitetsnormer av internaliserad våldsideologi, sexism och skruvade machoideal. I Unga Klaras ”Som man sår” (från 15 år), i regi av Gustav Deinoff, är mansrollerna konglomerat av maktfullkomlighet, förnekelse och brutalitet.

Kristian Hallbergs text är ett collage av männens röster, ekande av mögliga schabloner. Den försöker inte förklara, nyansera eller fördjupa utan visar upp en provkarta manlighet som ger stoff för diskussion om skuld och ansvar. Scenografin är en röd, cirkelformad dansmatta. Snabba scener uppstår, situationer glider in i och korsar varandra.

Arman Fanni och Rita Lemivaara i ”Som man sår”.

Foto: Sara P Borgström Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X