JunkM83 gör radikal vänstersväng

M83
M83 Foto: Mute

M83 på sitt sjunde album en ljudbild inspirerad av gamla amerikanska sitcom-serier från 80-talet, såsom ”Punky Brewster” och ”Who´s the boss”. Och det är ett imponerade försök, skriver Stefan Thungren.

Under strecket
Publicerad
Annons

Nostalgi är för det mesta av ondo, åtminstone när det kommer till popmusik. Franska M83 har dock alltid varit ett sådant där band som sprudlar av referenser bakåt i tiden, och under de år som har gått sedan den självbetitlade debuten 2001 har de bockat av ett stort antal inspirationskällor.

När de spelade på Berns för fyra år sedan, strax efter att de hade fått en hit med singeln ”Midnight city”, lät de som den felande länken mellan Simple Minds och Cut Copy. Det var fortfarande smart, men svulstigt på gränsen till vad deras välklädda fanskara mäktade med. När de nu är tillbaka med det sjunde studioalbumet så tar de ytterligare en radikal vänstersväng, in i en ljudbild inspirerad av gamla amerikanska sitcom-serier från 80-talet, såsom ”Punky Brewster” och ”Who´s the boss”, enligt frontfiguren Anthony Gonzalez. Ett steg som kanske låter märkligt, men lyssnar man på ledmotivet till ”Punky Brewster” så låter det som en vidareutveckling av det klassiska västkustsoundet, lite som ett Doobie Brothers i axelvaddar och pastellfärgade kavajer som slutar vid midjan. Mannen som skrev nämnda signaturmelodi, Gary Portnoy, är för övrigt samma person som var med och skrev signaturen till Cheers, den kanske ultimata tv-klassikern ”Where everybody knows your name”, som dyker upp i varje popquiz med tv-tema. Tydligast hörs denna influens på albumets instrumentala ”Moon crystal”, där Gonzalez lyckas låta som The Real Things ”You to me are everything” från 1976 och signaturen till Spanarna på Hill Street på samma gång. Det är visserligen nostalgi, men det är gjort med en finess som alltid präglat vad M83 har tagit sig an.

Annons
Annons
Annons