Annons

Lyxigt båtmässans motor

2011 blev inte försäljningsökningen år, som förutspåddes. Under veckoslutet och helgen har dock delar av båtbranschen chansen att hyfsa till kurvan på Scandinavian Boat Show i Älvsjö.

Under strecket
Publicerad

Delta 26 Open. En ny serie Delta-båtar tar sitt avstamp i denna världspremiär. Den nya öppna serien designas av Mannerfelt Design Team, medan serien med tak även fortsättningsvis ritas av varvets egen Lars Modin.

Foto: MALIN HOELSTADBild 1 av 10

Delta 26 Open. Delta 26 har ett skrov ritat av Ocke Mannerfelt, medan all övrig form är signerad Ted Mannerfelt (bilden).

Foto: MALIN HOELSTADBild 2 av 10

Delta 26 Open. Det är en uppvisning i funktionalitet och allt som krävs för en helg på sjön finns sinnrikt inmejslat i denna 26 fot långa retrofuturistiska DC.

Foto: MALIN HOELSTADBild 3 av 10

Ari 30 Shuttle. En finsk aluminium-tuffing som är så ny att det första exemplaret faktiskt färdigställs under Scandinavian Boat Shows inledning, på mässgolvet. Inga skrovgenomföringar, inga trimplan – inget ska kunna skadas av is. Båten är gjord för året runt-bruk – att frysa fast är en del av det.

Foto: MALIN HOELSTADBild 4 av 10

Malö 37. Mässans världspremiär på segelbåtssidan. Designen är gjord med målet att förbättra funktionen.

Foto: MALIN HOELSTADBild 5 av 10

Malö 37. Ambitionen har varit att ”skapa ett flöde av linjer, funktion och ljus” genom hela båten.

Foto: MALIN HOELSTADBild 6 av 10

J-Craft Torpedo R. Gotlandstillverkade J-Craft är en tvättäkta lyxbåt med allt vad det innebär.

Foto: MALIN HOELSTADBild 7 av 10

J-Craft Torpedo R. Kunden är allt som oftast från medelhavet, eller huserar i alla fall där periodvis.

Foto: MALIN HOELSTADBild 8 av 10

J-Craft Torpedo R. En av de senast tillverkade båtarna har hydrauliskt uppfällbara lyftöglor och är typad för att lyftas med fartygskran. På så vis kan kunden lyfta upp den nästan 40 fot långa motorbåten på däck på sin andra ”båt”.

Foto: MALIN HOELSTADBild 9 av 10

J-Craft Torpedo R. Att båten är en populär superyacht-tender märks även på en annan egenskap, den har en hytt för ägaren, och en stickkoj för en besättningsperson.

Foto: MALIN HOELSTADBild 10 av 10

Vad som förutspåddes bli året då finanskrisen skulle släppa taget om svensk båtindustri blev i praktiken en fortsatt kräftgång, trots att året inleddes starkt och en 10-procentig ökning av nybåtsförsäljningen siktades vid horisonten. Men en ny orosvåg sköljde över Europa medan låneräntorna taktfast tickade uppåt och svensken lade allt mer av sina tillgångar på rot-renoveringar.

Med facit i hand förblev efterfrågan på nya båtar låg.

Annons
Annons
Annons