Annons

Lyxbil återuppstår från de döda

Mellankrigstidens mesta lyxbilstillverkare är upplöst sedan länge. Men nu vill en arvinge väcka liv i namnet Hispano-Suiza igen.

Under strecket
Publicerad
Gammal träbil. Flygplanstillverkaren Nieuport-Astra byggde en kaross av mahogny till en Hispano-Suiza H6 till 1924 års biltävling Targa Florio som körs på Sicilien.
Gammal träbil. Flygplanstillverkaren Nieuport-Astra byggde en kaross av mahogny till en Hispano-Suiza H6 till 1924 års biltävling Targa Florio som körs på Sicilien. Foto: Bill Abbott

Att väcka gamla, döda bilmärken till liv igen har gått och blivit trendigt. Bugatti har förstås återuppstått inte bara en gång, utan två: först med den italienske affärsmannen Romano Artioli bakom spakarna och sedan Volkswagen, som en del i Ferdinand Piëchs storhetsvansinniga imperiebygge.

Gammal träbil. Flygplanstillverkaren Nieuport-Astra byggde en kaross av mahogny till en Hispano-Suiza H6 till 1924 års biltävling Targa Florio som körs på Sicilien.

Foto: Bill Abbott Bild 1 av 2

Siluett: i vår får vi veta vad den nya Hispano Suiza är för väsen.

Foto: Hispano Suiza Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons