Annons

”Lyssna på goda råd – men håll fast vid din affärsidé”

Tre finalister från kampanjen Framtidens entreprenör, ett samarbete mellan SvD och Carnegie, berättar om tiden efter finalen. Kommunikation och ett tydligt budskap hör till de viktigaste lärdomarna som flera lyfter fram från året som gått. Flera av dem har också tagit steget och blivit fullfjädrade entreprenörer.

Under strecket
Publicerad

Annesofie Blixt, grundare av Tilia.

Foto: Tina JohnssonBild 1 av 1

1 / 3

Vad hände sen?

Annesofie Blixt, grundare av Tilia.
Annesofie Blixt, grundare av Tilia. Foto: Tina Johnsson

Annesofie Blixt, Tilia.

**Produkt/tjänst: **En idell förening som verkar för att stödja, förebygga och upplysa om psykisk ohälsa bland unga.

Vad är det viktigaste som hänt för er under året?

– Att vi blev utsedda till Årets Medmänniska på Aftonbladets Svenska Hjältar-gala. Det har gjort att många privatpersoner skänkt pengar och att vi numera kan ha tre anställda. Vi har även startat lokalavdelningar i Malmö, Göteborg och Umeå, utöver Stockholm. Utöver vår chatt och blogg har vi även startat en podcast.

Vilka lärdomar drog ni av Framtidens entreprenör?

– Jag lärde mig framför allt att man behöver vara tydlig med vad man behöver och faktiskt be om det. Det var nyttigt att ha en heldag på Carnegie med feedback.

Vilka tips vill du ge till andra som kanske är i samma situation som ni var förra året?

– Håll fast vid din affärsidé. Lyssna på goda råd, men behåll kärnan och kom ihåg varför du startade upp från första början.

Vad händer framöver?

– Resten av året kommer vi att fortsätta att söka ekonomiska medel eftersom behovet är så stort. I sommar är vi på plats i Almedalen som en av få organisationer som riktar sig till barn och unga. Vi arrangerar också vårt andra läger, där fokus är på självkänsla och att stärka ungdomar. Vi pratar om hur samhället ser ut, att det finns mer än yta och ideal och om hälsa och att må bra i ett bredare perspektiv. Vi har upptäckt ett stort behov i Finland och på lite längre sikt undersöker vi möjligheterna att starta upp även där.

Annons
Annons

"Gör det enklare än vad du tror" säger Erik Andersson.

Foto: Cornelia SchmidtBild 1 av 1

2 / 3

"Gör det enklare än vad du tror" säger Erik Andersson.
"Gör det enklare än vad du tror" säger Erik Andersson. Foto: Cornelia Schmidt

Erik Andersson, Efficax Energy AB.

Produkt: En kopplingslåda för solvärme som man kan koppla till sitt befintliga värmesystem och på så sätt få ner uppvärmningskostnaderna.

Vad har hänt sedan Framtidens entreprenör?

– Vi har installerat vår första provserie, gått in i en investeringsrunda och fått en utmärkelse av Naturskydsföreningen.

Vilka tips vill du ge till andra entreprenörer som är ”på gång”?

– Kommunikation är jätteviktigt. Gör det enklare än vad du tror. Har man en teknisk produkt är det farligt med för många tekniska detaljer. Fokusera på det som är viktigt just nu. Gällande investerare är det också viktigt att hålla en kontinuerlig kontakt.

Vad händer härnäst?

– Vi letar just nu efter lämpliga småhus till nästa produktion, en smyglansering nu under våren. En officiell marknadslansering och serieproduktion beräknar vi till början av 2016.

Annons
Annons

Gänget bakom Liveguide.

Foto: Angelica SöderbergBild 1 av 1

3 / 3

Gänget bakom Liveguide.
Gänget bakom Liveguide. Foto: Angelica Söderberg

Gustav Salomonsson, Liveguide.

Produkt: En personlig guide till direktsänd tv på nätet.

Vad betydde Framtidens entreprenör?

– Det var en bra språngbräda. Det var ett stort steg att få hjälp med sin affärsidé och börja leta investerare. Efter att vi medverkat kunde vi släppa vår Iphone-app och var ute i 100 länder efter någon månad. Till hösten blev vi antagna av Sting Fastforward (nu Sting Accelerate) och fick kontor på Sup46 (en samlingsplats i Stockholm för nystartade bolag inom it-branschen, reds anm) i fem månader. I dag sitter vi på The Park i Vasastan. Liveguide har 20 000 nedladdningar på Iphone och Ipad. Vi jobbar just nu även på vår första finansieringsrunda för det kommande året, och vår första betalande kund.

Vad tar ni med er från satsningen?

– Att kunna destillera ut det viktigaste på 30 sekunder. Vi har använt oss mycket av det för att få ut vårt budskap när vi pitchat.

Vilka tips vill ni ge till andra?

– Ställ många frågor! Ring Bolagsverket tidigt, hjälp finns alltid att få.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons