X
Annons
X
Recension

Robert Frank Lyskraften finns i brutna mönster

Robert Franks osminkade bilder av ett USA i misär upplevdes på 1950-talet som ett förräderi mot den amerikanska drömmen. I bokform blev dokumentationen en klassiker. På Fotografiska visas hans livsverk, bilder som växer i betraktarens öga.

Påtvingade ideal var ingenting för honom. Inte ens när kritiken vid slutet av 1950-talet var nedgörande. Kamerans suveräna framfart gav honom dock Hasselbladpriset 1996.

Robert Frank, född 1924, utbildades till fotograf i hemlandet Schweiz. Han utvandrade till USA efter andra världskriget. Som första icke-amerikan tilldelades han ett Guggenheimstipendium för fotografi.

En stilla betraktelse från en privat stund med familjen – fry Mary och barnen Andrea och Pablo. Robert Frank skilde sig senare och förlorade båda barnen (Andrea omkom i en flygolycka och Pablo dog efter en lång tid av psykisk sjukdom). Sorgen kom sedan Frank att genomsyra stora delar av hans konstnärliga gärning.

Foto: ROBERT FRANK Bild 1 av 9

Intuitivt fotograferade Frank det som fångade hans uppmärksamhet. Men bilderna kom inte till av en slump, han var medveten om var han befann sig och vad han ville förmedla. Robert Frank, Santa Fe, New Mexico, 1955 / Collection of Fotomuseum Winterhtur

Foto: © ROBERT FRANK Bild 2 av 9

Under sin resa genom Amerika tog Robert Frank 27 000 bilder. Han valde ut 83 bilder, som blev ”The Americans” – en av 1900-talets mest inflytelserika fotoböcker. Men det var många som inte alls gillade den råa verklighetsnära stil som blev Franks, han blev bland annat arresterad ett par gånger misstänkt för att vara kommunist. (Robert Frank, Butte, Montana, 1956)

Foto: ROBERT FRANK Bild 3 av 9

”Vad som beskrivs måste beskrivas, men hans sätt att fotografera bidrog till att bilderna blev svåra att förstå och acceptera, menade John Szarkowski som var chef för den fotografiska avdelningen på Museum of Modern Art (MoMA i New York) 1962-1991. (Robert Frank, Parade, Hoboken, 1955/ Collection of Fotomuseum Winterhtur)

Foto: © ROBERT FRANK Bild 4 av 9

En buss kommer lastad, full med historia, segregation och klasstänkande. Vita på de främre sätena och svarta bak. Det är 1950-tal och bilden är tagen i USA av Robert Frank – mannen som kom att ändra bilden av USA. Recensionerna var allt annat än positiva.utan Frank beskylldes för att vara vänstervriden, ondskefull, pervers och antiamerikansk. ”Jag är inte sårad, snarare besviken, men glad att mitt arbete blev publicerat”, kontrade Robert Frank. (Robert Frank, Trolley, New Orleans, 1956 )

Foto: ROBERT FRANK Bild 5 av 9

1972 gjorde Robert Frank en kontroversiell dokumentärfilm om Rolling Stones-turnén ”Cocksucker Blues”. Men då bandet begränsade visningarna fick filmen omgående kultstatus. (Robert Frank, Cocksucker Blues, 1972 )

Foto: ROBERT FRANK Bild 6 av 9

Robert Frank, London, 1951 / Collection of Fotostiftung Schweiz

Foto: ROBERT FRANK Bild 7 av 9

Robert Frank, Sick of Good By’s, Mabou, Nov 1978/ Collection of Fotomuseum Winterhtur

Foto: ROBERT FRANK Bild 8 av 9

Robert Frank, Paris, 1950

Foto: ROBERT FRANK Bild 9 av 9
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X