Annons
X
Annons
X
Konst
Recension

Robert Frank Lyskraften finns i brutna mönster

Robert Franks osminkade bilder av ett USA i misär upplevdes på 1950-talet som ett förräderi mot den amerikanska drömmen. I bokform blev dokumentationen en klassiker. På Fotografiska visas hans livsverk, bilder som växer i betraktarens öga.

En stilla betraktelse från en privat stund med familjen – fry Mary och barnen Andrea och Pablo. Robert Frank skilde sig senare och förlorade båda barnen (Andrea omkom i en flygolycka och Pablo dog efter en lång tid av psykisk sjukdom). Sorgen kom sedan Frank att genomsyra stora delar av hans konstnärliga gärning.
En stilla betraktelse från en privat stund med familjen – fry Mary och barnen Andrea och Pablo. Robert Frank skilde sig senare och förlorade båda barnen (Andrea omkom i en flygolycka och Pablo dog efter en lång tid av psykisk sjukdom). Sorgen kom sedan Frank att genomsyra stora delar av hans konstnärliga gärning. Foto: ROBERT FRANK

KONST

Robert Frank

Genre
Fotografi
Var
Fotografiska Stora Tullhuset, Stadsgårdshamnen 22.

T o m 18 maj

Påtvingade ideal var ingenting för honom. Inte ens när kritiken vid slutet av 1950-talet var nedgörande. Kamerans suveräna framfart gav honom dock Hasselbladpriset 1996.

Robert Frank, född 1924, utbildades till fotograf i hemlandet Schweiz. Han utvandrade till USA efter andra världskriget. Som första icke-amerikan tilldelades han ett Guggenheimstipendium för fotografi.

Pengarna gick till en begagnad Ford och en resa runt i USA. På drift i två år fotograferade han vardagen hos industriarbetare, transvestiter, bönder och stadsbor.

Annons
X

Resultatet blev en vändpunkt i fotohistorien och en mindre katastrof för fotografen själv. I 27 000 bilder registrerar han trötta människor i en grå värld, där sociala orättvisor är norm. I fantasin drömmer de kanske att slitna kläder ska förvandlas till pälsverk och den fransiga skjortlinningen ersättas av spets och fina smycken. Många av dem som Robert Frank fotograferar är dock uppgivna och desillusionerade. De ser ingen framtid och vantrivs i sin nutid.

Förankrad i sin tid höjer sig Frank över konventioner. Vid slutet av 1950-talet skildrar han ett samhälle där klasskillnader delar upp kollektivet, medan rasismen förgrenar sig. Allt som glider förbi framför hans kamera sticker hål på den amerikanska drömmen. Det var just det som gjorde hans dokumentation kontroversiell – för att inte säga hatad. I fortsättningen blev den i stället legendarisk.

83 bilder skulle ingå i en bok. Att hitta en förläggare i USA visade sig omöjligt. Fotografierna var som blåmärken på det amerikanska självförtroendet. Luftslottet var på glid. Att påminnas om det som svider upplevdes av ”äkta” amerikaner som ett förräderi av en främling – en jude från Schweiz.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Franks oförfalskade krönika över ett osminkat liv med titeln ”Les Américains” gavs därför först ut av Robert Delpire i Paris 1958. Först ett år senare kom den ut på amerikanska Grove Press. ”The Americans”, denna blivande klassiker i fotobokgenren, inleddes med en text av beatnikförfattaren Jack Kerouac.

    I Robert Franks bildspråk anar man också samma bohemiska, spontana kreativitet, samma längtan efter det udda och annorlunda som ordkonstnärerna Kerouac, Allen Ginsberg och William S Burroughs sökte uttryck för. Med Kerouacs manus och med Ginsberg och konstnären Alice Neel på rollistan gjorde Frank kortfilmen ”Pull my Daisy”.

    En annan av hans kända, också den till att börja med famösa, skapelser blev rockdokumentären ”Cocksucker blues” som spelades in under Rolling Stones USA-turné 1972. Synd att Fotografiska inte fick tillstånd att visa någon av Franks avantgardistiska filmer. Rörliga bilder är den pusselbit som tyvärr fattas när det omfattande livsverket presenteras.

    Det som överraskar på utställningen är att Franks bilder förvisso är legendariska, men sällan förföriska. Kanske är bokformatet deras bästa biotop. Kanske har tiden sprungit ifrån dem. Ibland är de rätt korniga, emellanåt lite tafatta. Även om experimenten med formen är medvetna är de inte alltid helt lyckade. I det intuitiva fotograferandet är det stundom svårt att bestämma gränsen mellan en visuell utmaning och en viss tafflighet. Insikten om sammanhanget gör dock att bilderna växer i betraktarens öga.

    Deras lyskraft ligger inte främst på det estetiska planet utan på Franks förmåga att bryta sig loss från pådyvlade mönster. Han låter kameran berätta en obekväm sanning när detta förhållningssätt inte är uppskattat.

    **Utställningen fångar **väl att det fanns en tid före och efter Franks amerikanska irrfärd. Inför hans dokumentära bilder är det lätt att förstå vantrivseln med kommersiella uppdrag för Harper’s Bazaar, Fortune och Vogue. Han var utbildad reklamfotograf. Glamourvärlden var dock inte hans rätta element.

    I början av 1950-talet flyttar han ett tag till Paris och London. Bilderna därifrån är koncentrerade kring enstaka detaljer. Tomma parkbänkar. En bil på en dimmig gata. Det är vackert och tillrättalagt på ett sätt som aldrig skulle återkomma. Det är som om Franks kamera för sista gången sökte sig till och tog farväl av den konventionella skönheten.

    Bland det intressantaste finns Franks polaroidbilder från 1970-talet. I dessa mest personliga verk är han mer en oförlöst bildkonstnär än fotograf. Här möts öar av ljus och långa stråk av mörker i både bild och ord. Nu är det inte den kollektiva utan den personliga smärtan som karvas sönder.

    Joanna Persman

    Annons
    Annons
    X

    En stilla betraktelse från en privat stund med familjen – fry Mary och barnen Andrea och Pablo. Robert Frank skilde sig senare och förlorade båda barnen (Andrea omkom i en flygolycka och Pablo dog efter en lång tid av psykisk sjukdom). Sorgen kom sedan Frank att genomsyra stora delar av hans konstnärliga gärning.

    Foto: ROBERT FRANK Bild 1 av 9

    Intuitivt fotograferade Frank det som fångade hans uppmärksamhet. Men bilderna kom inte till av en slump, han var medveten om var han befann sig och vad han ville förmedla. Robert Frank, Santa Fe, New Mexico, 1955 / Collection of Fotomuseum Winterhtur

    Foto: © ROBERT FRANK Bild 2 av 9

    Under sin resa genom Amerika tog Robert Frank 27 000 bilder. Han valde ut 83 bilder, som blev ”The Americans” – en av 1900-talets mest inflytelserika fotoböcker. Men det var många som inte alls gillade den råa verklighetsnära stil som blev Franks, han blev bland annat arresterad ett par gånger misstänkt för att vara kommunist. (Robert Frank, Butte, Montana, 1956)

    Foto: ROBERT FRANK Bild 3 av 9

    ”Vad som beskrivs måste beskrivas, men hans sätt att fotografera bidrog till att bilderna blev svåra att förstå och acceptera, menade John Szarkowski som var chef för den fotografiska avdelningen på Museum of Modern Art (MoMA i New York) 1962-1991. (Robert Frank, Parade, Hoboken, 1955/ Collection of Fotomuseum Winterhtur)

    Foto: © ROBERT FRANK Bild 4 av 9

    En buss kommer lastad, full med historia, segregation och klasstänkande. Vita på de främre sätena och svarta bak. Det är 1950-tal och bilden är tagen i USA av Robert Frank – mannen som kom att ändra bilden av USA. Recensionerna var allt annat än positiva.utan Frank beskylldes för att vara vänstervriden, ondskefull, pervers och antiamerikansk. ”Jag är inte sårad, snarare besviken, men glad att mitt arbete blev publicerat”, kontrade Robert Frank. (Robert Frank, Trolley, New Orleans, 1956 )

    Foto: ROBERT FRANK Bild 5 av 9

    1972 gjorde Robert Frank en kontroversiell dokumentärfilm om Rolling Stones-turnén ”Cocksucker Blues”. Men då bandet begränsade visningarna fick filmen omgående kultstatus. (Robert Frank, Cocksucker Blues, 1972 )

    Foto: ROBERT FRANK Bild 6 av 9

    Robert Frank, London, 1951 / Collection of Fotostiftung Schweiz

    Foto: ROBERT FRANK Bild 7 av 9

    Robert Frank, Sick of Good By’s, Mabou, Nov 1978/ Collection of Fotomuseum Winterhtur

    Foto: ROBERT FRANK Bild 8 av 9

    Robert Frank, Paris, 1950

    Foto: ROBERT FRANK Bild 9 av 9
    Annons
    X
    Annons
    X