Annons

Lysande resultat: SvD ökar mest bland morgonpress

SvD växer mest av alla morgontidningar i Sverige.

Under årets första fyra månader har tidningen fått 75 000 nya läsare.

– Jag ser det som en seger för kvalitetsjournalistiken, säger chefredaktör Fredric Karén.

Publicerad
SvD:s VD Gunilla Asker och chefredaktör Fredric Karén gläds åt att tidningen fått 75 000 nya läsare.
SvD:s VD Gunilla Asker och chefredaktör Fredric Karén gläds åt att tidningen fått 75 000 nya läsare. Foto: Tomas Oneborg

Antalet nya SvD-läsare ökade med 75 000, 24 procent, visar en färsk undersökning från Orvesto. Det är en större ökning än konkurrenten Dagens Nyheter, som under samma period har ökat med 12 procent, 70 000 läsare.

SvD:s chefredaktör Fredric Karén ser resultatet som en stor framgång för kvalitetsjournalistiken.

– Det är ett styrkebesked, säger han, och anger tidningens digitala utveckling i kombination med den nyligen lanserade, omgjorda papperstidningen som ett skäl till att tidningen har nått nya räckvidder.

Annons

I Orvestomätningen ingår också läsningen av den digitala tidningen, e-SvD.

SvD:s digitala utbud, inte minst e-svd, lockar allt fler läsare. Det är en viktig produkt för läsare som väljer att gå från papperstidning till digital läsning, enligt Fredric Karén.

– Våra digitala prenumeranter är i princip samma målgrupp som tidningsläsarna, men yngre. Det är otroligt glädjande att så många nya läsare hittar till oss och uppskattar vår journalistik.

Medan SvD och DN ökar, följer kvällstidningarna och gratistidningen Metro inte samma trend. Sedan Donald Trumps seger i presidentvalet i USA i höstas ser man också en trend som visar att amerikanska dagstidningar som New York Times – som Trump har dömt ut – får fler läsare, konstaterar Fredric Karén. Något som han tycker bekräftar ett ökat behov av kvalitetsjournalistik som motkraft till det flöde av falska och alternativa nyheter som distribueras via sociala medier.

– Vår målgrupp är en krävande läsekrets som ställer höga krav på oss. Jag tror också att läsarna gillar att vi har en stark profil på näringsliv, att vi satsar på gräv, på att granska makten och att vi inte viker ned oss, säger Fredric Karén.

SvD:s vd Gunilla Asker ser i sin tur det goda resultatet som en bekräftelse på att den strategi SvD jobbar med verkligen håller.

– Den satsning som vi har gjort både på print och digital är jättelyckad. Både när det gäller papperstidning och paketerad digital produkt ser vi ett genuint intresse hos läsarna av att vilja förstå sammanhang och bilda sin egen uppfattning. Något som blir allt viktigare i en värld som blir alltmer komplicerad, säger hon.

Framgången ligger i det faktum att SvD ger en lyckad kombination av nyheter, näringsliv, kultur och opinion, enligt Gunilla Asker.

Ett koncept som hon menar att SvD kommer att hålla fast vid framöver. Samtidigt som den digitala utvecklingen är avgörande, kommer även papperstidningen att vara fortsatt viktig i framtiden, och hon ser inga skäl att avveckla den.

– Utvecklingen både digitalt och i papper är grunden i vår kvalitetesjournalistik, vårt varumärke. Vi har en målgrupp som är väldigt kunskapstörstande. Den växer, och det är väldigt kul. Oavsett hur den paketeras, i rörlig bild, print, e-tidning eller webb, så är vårt fundament innehållet, kvalitetsjournalistiken, säger Gunilla Asker.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
Annons
Annons

SvD:s VD Gunilla Asker och chefredaktör Fredric Karén gläds åt att tidningen fått 75 000 nya läsare.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 2
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons
Annons