X
Annons
X
Recension

Gears of war: Judgment Lysande action – helt utan överraskningar

”Gears of war: judgment” är en lika välgjord som förutsägbar uppföljare. Tyvärr missar utvecklarna chansen att ge serien ett välbehövligt stambyte.

Samma gamla action som vanligt. Foto: EPIC GAMES

Det är lätt att bli cynisk. Knappt arton månader har gått sedan spelstudion Epic knöt ihop sin hårdkokta actiontrilogi med det påkostade ”Gears of war 3”. Redan nu är det dags för en nystart. Det är kanske inte så konstigt, då varje ny del i denna omåttligt populära spelserie drar in miljoner till Microsofts kassakistor.

”Gears of war: Judgment” är skapat av den polska studion People can fly. Det äger rum före händelserna i det första spelet, just som kriget mellan mänskligheten och rymdvarelserna Locusts bryter ut. Soldaterna Baird, Sofia, Garron och Cole står misstänka för krigsbrott, och ger i tur och ordning sina vittnesmål inför en militärdomstol. Spelet tar sig alltså formen av en återberättad historia, vilket öppnar för en del intressanta grepp. Med jämna mellanrum kan man välja att spela en svårare variant av nästkommande bana – kanske en som går på tid, eller en där vapenutbudet är begränsat – vilket i sin tur fyller ut historien som berättas med fler detaljer. Den andra nyheten är att spelet skickar fram olika sorters fiender beroende på spelarens stil. Tanken är att varje eldstrid därmed ska kännas unik, även de man spelat tidigare. Systemet fungerar men känns överflödigt. Striderna är nämligen på tok för kaotiska för att man ska hinna fundera över exakt vilken sorts monster det är som anfaller.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X