Annons
Recension

LigetilandLyckat när Folkoperan leker i Ligetis land

Alexandra Büchel tillsammans med Kammarensemblen i ”Ligetiland” på Folkoperan.
Alexandra Büchel tillsammans med Kammarensemblen i ”Ligetiland” på Folkoperan. Foto: Markus Gårder

Folkoperan kombinerar ett antal av György Ligetis verk och skapar ett gränslöst musikaliskt land. Regissören Ellen Nyman visar genuin känsla för avantgardistisk musikkonst, skriver Bo Löfvendahl.

Publicerad

**Tsk! Pssst! **György Ligetis ”Mysteries of the Macabre” för sopran börjar med en uppfordrande hyssjning och klättrar sedan mot höjden i osannolika koloraturer. Den första som sjöng dessa svårbemästrade toner var Britt Marie Aruhn, som gjorde säkerhetspolischefen Säpopos roll i originaluppsättningen av Ligetis ”Le grand macabre” på Stockholmsoperan 1978, då med Michael Meschkes svenska text.

”Mysteries of the Macabre” är en kombination av flera arior ur den operan. Nyligen har en inspelning med kanadensiska sopranfenomenet Barbara Hannigan tillsammans med Simon Rattle fått viral spridning på webben, kanske början på ett nytt intresse för Ligeti? Tidigare har Hannigan gjort samma stycke med Göteborgssymfonikerna, samtidigt som hon dirigerade orkestern - ett cirkusnummer i den högre skolan.

Annons
Annons
Annons
Annons