Lyckad kollektion ökade klädjättens försäljning

En lyckad kollektion var svaret på många av frågorna när Hennes & Mauritz presenterade sin halvårsrapport. Försäljningen i maj överträffade förväntningarna och halvårsvinsten ökade med nära en miljard kronor. Men lägre bruttomarginal än förväntat blev svarta fåret i rapporten, som fick bolaget att backa något på börsen.

Under strecket
Publicerad
Annons

En ökad omsättning i andra kvartalet med 18 procent och den bästa rörelsesmarginalen någonsin ett andra kvartal ledde till goda miner på podiet när Hennes & Mauritz vd Rolf Eriksen och bolagets IR-chef Carl-Henric Enhörning presenterade klädjättens halvårsresultat.
Bolaget kan glädjas åt en vinstökning efter skatt på 32 procent då vinsten för första halvåret, december till och med maj, ökade från 2,9 miljarder kronor till 3,8 miljarder kronor.
För maj månad redovisades en försäljningstillväxt på 18 procent, vilket också blev den sammanlagda siffran för andra kvartalets försäljningsökning.
Utvecklingen förklarades med ett positivt mottagande av vår- och sommarkollektionen och en bra lagernivå, som gjort att bolaget kunnat undvika för mycket prissänkningar och reor. Lägre kvotakostnader efter slopade importkvoter av tekovaror har också bidragit till att H & M kunnat sänka de jämförelsebara priserna. För kunden däremot har priset i kassan ökat något, i och med en satsning på bättre kvalitet och mer
skräddade plagg.
Men hur de nya kvoterna från Kina kommer att slå mot klädjätten var H & M:s vd Rolf Eriksen försiktig att uttala sig om.

– Vi tror inte att det blir något stort problem för H & M med det är i dag svårt att se hur motåtgärderna kommer att se ut, sa Rolf Eriksen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons