Annons
X
Annons
X

Lycka till att hitta en bil som denna till det priset i dag

Lancia Beta 2000. Kommer någon ihåg den ambitiösa italienaren? Och konkurrenterna i bil-Sveriges yttersta randvegetation med namn som Leyland Princess och Renault 20.

Läsarbilder: Vrålåk och älskade skrothögar
Lancia Beta 2000 var en lyxbilsvariant av Fiat, som tog över Lancia 1969. Ett elakt skämt var att om man lade örat mot plåten och blundade, kunde man höra hur Lancia Beta rostade. I dag är KAS 944 en släpvagn från år 2000.
Lancia Beta 2000 var en lyxbilsvariant av Fiat, som tog över Lancia 1969. Ett elakt skämt var att om man lade örat mot plåten och blundade, kunde man höra hur Lancia Beta rostade. I dag är KAS 944 en släpvagn från år 2000. Foto: Privat

SvD-läsaren Fabian Rodhe ägde en Lancia Beta 2000 av 78-års modell, och han låter oss njuta av diskbänkrealism när det ännu var självklart att stanna och inta medhavd matsäck. Här på en lunchrast i Småland på vägen mellan Malmö och Stockholm 1979 med matsäcken uppdukad på motorhuven.

–  Lancian var en riktig raket, 111 hästkrafter, 2 liters motor med dubbla överliggande kamaxlar, 5-växlad låda, avancerad hjulupphängning bak, jag tror det hette trapetslänkar, säger Fabian Rodhe. 

Den kostade då 38 800 kronor vilket motsvarade 3,08 bas­belopp. Med dagens basbelopp blir det 136 440 kronor.

Annons
X

–  Vad får man för ny bil som rymmer en familj med bagage och allt, med de köregenskap­erna, för det priset i dag?

Annons
Annons
Annons
X

Lancia Beta 2000 var en lyxbilsvariant av Fiat, som tog över Lancia 1969. Ett elakt skämt var att om man lade örat mot plåten och blundade, kunde man höra hur Lancia Beta rostade. I dag är KAS 944 en släpvagn från år 2000.

Foto: Privat Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X