Annons
X
Annons
X

Här är 10 av mobilvärldens största floppar

Förväntningarna var högt ställda. Men när de hajpade telefonerna kom ut på marknaden gick något snett. SvD Näringsliv listar några av de största mobilflopparna.

Foto: Tony Avelar/AP Bild 1 av 1

Bild 1 av 10

Microsoft Kin (2010)

Foto: Tony Avelar/AP

Känner du igen den här? Om ditt svar på den frågan är nej är du förmodligen inte ensam. Microsoft Kin är troligtvis en av de mest kortlivade produkterna någonsin. Detta trots att Microsoft plöjde flera miljarder kronor i utveckling och marknadsföring av den.

Kin hade ett eget operativsystem och en liten 2,7 tums skärm. Den saknade dock märkligt nog en kart-app. Den marknadsfördes som en social telefon för ungdomar och släpptes i två olika versioner, One och Two.

Under avtäckningen på en nattklubb i San Francisco i april 2010 kom den första motgången. I en reklamvideo för Kin tog en ung kille kort på sitt bröst med telefonen och skickade till en tjej. Den amerikanska motsvarigheten till konsumentverket reagerade direkt och menade att det var en ”oerhört obehaglig scen”. Microsoft klippte sedemera bort scenen.

Men det stora fiaskot för Kin var försäljningen. Inom två månader slutade operatören Verizon sälja telefonen på grund av för få sålda enheter. Några Microsoft-chefer var dock arga för att Verizon inte marknadsförde telefonen tillräckligt. I januari 2011 stängde Microsoft ner hemsidan för Kin.

Annons
X
Annons
X
Foto: J-P Kärnä/Wikipedia Bild 1 av 1

Bild 2 av 10

Nokia Ngage (släpptes 2003)

Foto: J-P Kärnä/Wikipedia

Att spela mobilt var på 90-talet i princip synonymt med Nintendo Gameboy. Men när det började snackas om att Nokia skulle ge sig in i leken i början av 2000-talet med en pryl som inte bara gick att spela med, utan också ringa med, blev många uppspelta.

Ngage hade en design inspirerad av spelvärlden, men skulle gå att använda som telefon också. Dessvärre var den inte särskilt bra på något av det. För att ringa fick du hålla mobilen så att den såg ut som en taco. För att byta spel fick du ta isär telefonen och peta in spelet bakom batteriet.

Nokia ljög till och med om hur många Ngage de sålde. Företaget hävdade att de sålt 400 000 de första två veckorna. Men oberoende marknadsanalysfirmor menade att det snarare handlade om cirka 6 000. Senare erkände Nokia att man uppgett siffror över antal enheter man skickat till återförsäljarna och inte de som köpts av kunderna.

2004, året efter lanseringen, hade Nokia sålt en miljon Ngage. Det var dock långt ifrån de sex miljoner man hade som mål. Floppen var total.

Annons
X
Annons
X
Foto: GSMArena Bild 1 av 1

Bild 3 av 10

Neonode N1 (2004)

Foto: GSMArena

Sverige har på mobilsidan varit mest känt för Sony Ericssons telefoner. Men den lilla svenska uppstickaren Neonode skapade en hel del rubriker när bolaget skulle lansera N1.

Huvudanledningen till hajpen var att N1 var en de första telefonerna på marknaden med pekskärm. Den fungerade inte som smartphones nuförtiden, utan hade ett rutnät med infraröda strålar. Beroende på hur de bröts kände telefonen av var du tryckte på skärmen. Tekniken kallas Zforce. Den fungerade dock sämre i direkt solljus.

Mobilens operativsystem byggde på Windows CE och det gick att lägga in vissa appar i den. Mjukvaran var dock buggig. N1 fick två uppföljare, N1m kom 2005 med megapixelkamera istället för VGA samt 1 GB lagring med minneskort. N2 släpptes 2007, med en speciell design med två hål, så kallade ”dogtags” i botten. En intressant sak med N2 var att du var tvungen att vända på telefonen efter att du svarat på ett samtal. Neonode menade att ”det naturliga kroppsfettet på örat inte ska kladda ner skärmen när man pratar”.

Neonode gjorde ingen större succé med sina telefoner, men bolaget finns kvar än i dag. Verksamheten är dock helt inriktad på den patenterade Zforce-tekniken.

Annons
X
Annons
X
Foto: Richard Drew/AP Bild 1 av 1

Bild 4 av 10

Samsung Galaxy Note 7 (2016)

Foto: Richard Drew/AP

Efter att framgångsrikt ha släppt flaggskeppsmobilen Galaxy S7 i våras trodde nog de flesta att lanseringen av Galaxy Note 7 skulle gå minst lika bra. Men i slutet av augusti kom de första oroliga beskeden; Samsung sköt fram lanseringen av telefonen på vissa marknader. Anledningen: det behövdes fler kvalitetskontroller.

Sedan kom sanningen bakom kontrollerna fram. Batteriet i telefonen hade börjat brinna eller till och med exploderat. En användare i USA ska stämma Samsung för att han ådragit sig brännskador efter en explosion.

Detta har i sin tur lett till att USA har återkallat Note, att Samsung tappat miljarder kronor i börsvärde och att bolaget tvingats ge ut ett kontrollverktyg för att se om ens telefon är säker eller inte.

Är själva telefonen något att hänga i julgranen då? Ja, den får utmärkta betyg i flera recensioner. Frågan är om kunderna vågar chansa på en telefon som riskerar att explodera.

Annons
X
Annons
X
Foto: Joakim Eklöf Bild 1 av 1

Bild 5 av 10

Marshall London (2015)

Foto: Joakim Eklöf

Du har säkerligen sett Marshall på en scen någon gång. Varumärket är mest känt för sina högtalare och hörlurar. Men i juli i fjol berättade det svenska bolaget Zound Industries att nästa mål för Marshall var mobilmarknaden. Lanseringsevenemang för den nya mobilen hölls i flera olika städer med stora artister.

Android-mobilen Marshall London var telefonen som skulle ta världen med storm. Den har två hörlursuttag, starka högtalare och en elegant design. Men kunderna uteblev.

Ett drygt år senare tvingas Zound Industries presentera dystra siffror. Målet för 2015 var att sälja 50 000 telefoner. Enligt bolagets vd Pernilla Ekman sålde man 17 000. Man missade dessutom omsättningsmålet med drygt 50 miljoner kronor.

Tidigare har grundaren Konrad Bergström pratat om en London 2. Nu är det hyfsat tyst om en sådan telefon.

– Vi har just nu flera vägar framåt som utvärderas. Smarta uppkopplade produkter krävs för att bli ett globalt storbolag inom elektronik, säger Konrad Bergström i en intervju med Dagens Industri.

Annons
X
Annons
X
Foto: LG Bild 1 av 1

Bild 6 av 10

LG G Flex (2014)

Foto: LG

Vissa telefoner är före sin tid. LG G Flex är kanske en av dem. Böjbara mobiler är något som varit på tapeten en längre tid, men LG var en av de första tillverkarna att pröva en sådan produkt på riktigt.

G Flex har alltså en böjd skärm och det finns faktiskt en smart anledning till det: den ska klara fall från hög höjd bättre. En av nackdelarna är att telefonen upplevdes som väldigt plastig av många. Tidningen PC För Alla skrev i sin recension av luren att de tror att LG gjorde den bara för att de kunde.

Det kom dock en uppföljare till LG G Flex. G Flex 2. Men i och med att böjda skärmar på inget sätt blivit någon industristandard går det att konstatera att Flex var något av en flopp.

Annons
X
Annons
X
Foto: Paul Sakuma/AP Bild 1 av 1

Bild 7 av 10

Blackberry Storm (2008)

Foto: Paul Sakuma/AP

Kanadensiska Research In Motion, RIM, skapade med mobilserien Blackberry en kultförklarad pryl. Mest tack vare sitt fysiska tangentbord. När RIM ville svara på Apples första Iphone tog man istället bort det. Det blev ingen succé.

Telefonen led bland annat av liten skärm, buggigt operativsystem och dålig prestanda. 500 000 Storm såldes första månaden och i januari 2009 hade en miljon sålts. Men Verizon fick returnera nästan alla telefoner som hade sålts 2008 och gick med drygt 500 miljoner dollar i förlust.

Storm fick många dåliga recensioner. I boken ”Losing the Signal: The Untold Story Behind the Extraordinary Rise and Spectacular Fall of BlackBerry” från 2015 beskrev författarna den som den enskilt största katastrofen i smartphonens historia. Den brittiske komikern Stephen Fry sågade Storm vid fotknölarna och skrev så här på sin blogg:

”Att se någon skriva ett mejl på en Storm är som att se en antilop försöka öppna ett packet cigaretter.”

Annons
X
Annons
X
Foto: Mark Lennihan/AP Bild 1 av 1

Bild 8 av 10

Modu Phone (2008)

Foto: Mark Lennihan/AP

Israelen Dov Moran grundade Modu 2007. Året därpå lanserade han sin första telefon. Den pyttelilla Modu Phone var helt ny på marknaden och höll ett tag världsrekordet som världens lättaste mobil.

Modu Phone skulle vara lite av en kameleont och anpassa sig efter vad du ville göra. Om du ville spela mp3-filer skulle den ge en viss upplevelse, om du ville surfa en annan.

Även om konceptet var intressant gick det inte särskilt bra för Modu. I februari 2011 rapporterade Engadget att företaget skulle läggas ner och att det behövde betala tillbaka skulder och obetalda löner till sina anställda. I mitten av maj samma år köpte Google flera av Modus patent för 4,9 miljoner dollar.

Annons
X
Annons
X
Foto: Philphos/Wikipedia Bild 1 av 1

Bild 9 av 10

Motorola Flipout (2010)

Foto: Philphos/Wikipedia

Man får nästan dra sig för att inte kalla Flipout för Floppout. 2010 tyckte Motorola att världen behövde ännu en hårt designad mobiltelefon i färger som ”briljant blå” och "saffran”.

Flipout hade Android som operativsystem och en tryckvänlig skärm på 2,8 tum. 3,2 megapixlar var det i kameran där bak och det fanns plats för minneskort. Men framförallt hade den ett utfällbart tangentbord.

Motorola har gjort sig kända för att experimentera med designen av sina mobiler, men Flipout var ett experiment som inte lyckades.

Annons
X
Annons
X
Foto: Marcio Jose Sanchez/AP Bild 1 av 1

Bild 10 av 10

HTC First (2013)

Foto: Marcio Jose Sanchez/AP

Facebook har lyckats med det mesta, men inte med HTC First. Den kallades ”Facebook-mobilen” när den kom 2013. Telefonen drevs av Android, men byggdes upp kring Facebook Home. Ett slags extra lager Facebook för de som vill dela allt.

Den amerikanska operatören AT&T sänkte priset på HTC First från 99 dollar till 99 cent efter mindre än en månad. Enligt Cnet var några av de mest troliga anledningarna till att HTC First gick så dåligt priset, den mediokra hårdvaran och den hårda konkurrensen.

Annons
Annons
X
Annons
X