X
Annons
X
Recension

Luleåbiennalen 2018, ”Tidjord” Luleåbiennalen sprider ljus i vintermörkret

Från Ájtte, fjäll- och samemuseum i Jokkmokk till Bodens fästning gör den återuppståndna Luleåbiennalen nedslag i en hel region längst i norr. Thomas Olsson ser konst som vill göra det möjligt att navigera i en mörk och kall tid.

Läs mer om Höstens konstutställningar 2018
 Raqs Media Collective, ”The Blood of Stars ” , installationsvy i Försvarsmaktens fd kommunikationscentral i Mjölkuddsberget.
Raqs Media Collective, ”The Blood of Stars ” , installationsvy i Försvarsmaktens fd kommunikationscentral i Mjölkuddsberget. Foto: Håkan Elofsson

Den återupplivade Luleåbiennalen lyckas vara lika förankrad i Norrbotten som globalt nyfiken när den närmar sig landskapets hemligheter, men även dess möjligheter. Den fantasieggande titeln ”Tidjord” antyder också att det handlar om såväl inre som yttre landskap och om förändringar som inte är lika synliga som tidvattnets höjningar och sänkningar.

Raqs Media Collective, ”The Blood of Stars ” , installationsvy i Försvarsmaktens fd kommunikationscentral i Mjölkuddsberget.

Foto: Håkan Elofsson Bild 1 av 6

Karl Sjölund, ”En känsla av krig”, installationsvy i Rödbergsfortet.

Foto: Luleåbiennalen Bild 2 av 6

Neda Saeedi, ”Garden of Eden moving: a petrified tribe”, installationsvy på Luleå konsthall.

Foto: Luleåbiennalen Bild 3 av 6

Hanni Kamaly, ”Freddie Gray”.

Foto: Luleåbiennalen Bild 4 av 6

Vishal K Dar, ”Dirghtamas”, ljustinstallation vid Södra hamn, Luleå.

Foto: Luleåbiennalen Bild 5 av 6

Filipa César och Louis Henderson, ”Sunstone” , videostillbild.

Foto: Luleåbiennalen Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X