Luleåbiennalen 2018, ”Tidjord”Luleåbiennalen sprider ljus i vintermörkret

Från Ájtte, fjäll- och samemuseum i Jokkmokk till Bodens fästning gör den återuppståndna Luleåbiennalen nedslag i en hel region längst i norr. Thomas Olsson ser konst som vill göra det möjligt att navigera i en mörk och kall tid.

Under strecket
Publicerad
 Raqs Media Collective, ”The Blood of Stars ” , installationsvy i Försvarsmaktens fd kommunikationscentral i Mjölkuddsberget.

Raqs Media Collective, ”The Blood of Stars ” , installationsvy i Försvarsmaktens fd kommunikationscentral i Mjölkuddsberget.

Foto: Håkan Elofsson
Karl Sjölund, ”En känsla av krig”, installationsvy i Rödbergsfortet.

Karl Sjölund, ”En känsla av krig”, installationsvy i Rödbergsfortet.

Foto: Luleåbiennalen
Neda Saeedi, ”Garden of Eden moving: a petrified tribe”, installationsvy på Luleå konsthall.

Neda Saeedi, ”Garden of Eden moving: a petrified tribe”, installationsvy på Luleå konsthall.

Foto: Luleåbiennalen
Hanni Kamaly, ”Freddie Gray”.

Hanni Kamaly, ”Freddie Gray”.

Foto: Luleåbiennalen
Vishal K Dar, ”Dirghtamas”, ljustinstallation vid Södra hamn, Luleå.

Vishal K Dar, ”Dirghtamas”, ljustinstallation vid Södra hamn, Luleå.

Foto: Luleåbiennalen
 Filipa César och Louis Henderson, ”Sunstone” , videostillbild.

Filipa César och Louis Henderson, ”Sunstone” , videostillbild.

Foto: Luleåbiennalen
Annons

Den återupplivade Luleåbiennalen lyckas vara lika förankrad i Norrbotten som globalt nyfiken när den närmar sig landskapets hemligheter, men även dess möjligheter. Den fantasieggande titeln ”Tidjord” antyder också att det handlar om såväl inre som yttre landskap och om förändringar som inte är lika synliga som tidvattnets höjningar och sänkningar.

Därför är det ett smart drag av de tre curatorerna Emily Fahlén, Asrin Haidari och Thomas Hämén att involvera såväl Ájtte, svenskt fjäll- och samemuseum i Jokkmokk som Residence-in-natures Lainioprojekt, samt använda två av de försvarsanläggningar som finns i närheten av Boden och Luleå som några av biennalens satelliter. Inte bara för att stärka den lokala förankringen utan för att det skärper blicken för platsen. Det oavsett om man ser huvudutställningen på Luleå konsthall eller exempelvis besöker i Karl Sjölunds både ljudmässigt och visuellt överväldigande installation ”En känsla av krig” i Rödbergsfortet. Det som idag är ett försvarshistoriskt museum med spektakulära eventlokaler var tidigare en del av Bodens fästing.

Annons
Annons
Annons