Annons

Björn Billing:Luftballongen som dröm och ideologi

De första luftballongerna som tillverkades i slutet av 1700-talet väckte stor uppståndelse. Två nya böcker behandlar ballongflygningens pionjärår utifrån de politiska spel som de väldiga ballongerna var en del av och de ­effekter de hade på samtidens populärkultur.

Under strecket
Publicerad

George Biggins stiger till höjden i Vicenzo Lunardis ballong utanför London 1785 på en målning av Julius Caesar Ibbetson från samma år.

Foto: IBL Bildbyrå Bild 1 av 1

George Biggins stiger till höjden i Vicenzo Lunardis ballong utanför London 1785 på en målning av Julius Caesar Ibbetson från samma år.

Foto: IBL Bildbyrå Bild 1 av 1
George Biggins stiger till höjden i Vicenzo Lunardis ballong utanför London 1785 på en målning av Julius Caesar Ibbetson från samma år.
George Biggins stiger till höjden i Vicenzo Lunardis ballong utanför London 1785 på en målning av Julius Caesar Ibbetson från samma år. Foto: IBL Bildbyrå

Den 15 september 1784 samlades 150 000 människor på Artillery Grounds i London. De hade kommit för att bevittna tidens ­stora underverk – flygmaskinen. När Vincenzo Lunardi tillsammans med sin katt steg mot skyn i den vätgasfyllda ballongen klockan två på eftermiddagen var den nationella hysterin ett faktum. Massmedia formligen exploderade av artiklar och teckningar, ballongmotiv dök upp på bruks- och prydnadsföremål, klädmodet inspirerades med klänningar och ­hattar i ballongformer, poeter skrev dikter, filosofer spekulerade, trubadurer sjöng om den nya uppfinningen. Lunardi skulle följas av många fler ”aeronauter” och under en period var ballongen på allas läppar.

Annons
Annons
Annons