Annons

Lucian Freud var pigmentets mystiker

Visionen av våra kroppars obeständighet förenas hos Lucian Freud med det beständiga i själva måleriet. I hans verk blir det döda pigmentet levande kött, skriver Carl-Johan Malmberg.

Under strecket
Publicerad

Benefits Supervisor Sleeping, Lucien Freuds målning som blev världens dyraste konstverk av en levande konstnär när den såldes för 33,6 miljoner dollar 2008. Freud målade gärna sina modeller nakna. ”Jag är intresserade av dem i egenskap av djur, det är en anledning till att jag tycker om att arbeta med dem nakna. En av de mest spännande sakerna är att se genom huden, på blodet och venerna”, sa han till The Guardian 2002.

Foto: APBild 1 av 6

Lucian Freuds självporträtt Self Portrait, Reflection.

Foto: APBild 2 av 6

Lucian Freuds porträtt av Sir Francis Bacon såldes för 9,4 miljoner dollar.

Foto: APBild 3 av 6

Boy on Sofa, målning av Lucian Freud.

Foto: APBild 4 av 6

Woman Smiling, målning av Lucian Freud.

Foto: APBild 5 av 6

Lucian Freuds målning Boy Smoking från tidigt 50-tal.

Foto: APBild 6 av 6

I min barndoms matsal hängde en målning av den mediokre svenske 1800-talsmålaren Vilhelm Odelmark. Den föreställde två munkar som tappar upp vin i en källare. Målningen var tråkig, munkarna deprimerande, tyckte jag.

Men en detalj i målningen upphörde inte att fascinera mig: ett parti av den vita källarmuren hade Odelmark gjort så pastos så att det tornade upp sig i relief, ett knaggligt topografiskt landskap. Det var som om själva pigmentet förvandlades till mur – och samtidigt förblev målarfärg.

Annons
Annons
Annons