Recension

Be kind rewindLovar mer än den håller

PÅHITTIGT Hollywood fick tidigt upp ögonen för den franske musikvideoregissören Michel Gondrys hämningslösa fantasi. Efter ett återbesök i hemlandet med The science of sleep är han nu tillbaka i USA med en film som gör SvD:s recensent lite besviken.

Under strecket
Publicerad
Annons

Går det att rädda biografen? Är den ens värd att kämpa för, när man nu kan mysa framför hemmabion? Det ligger nära till hands att tolka Michel Gondrys nya film som ett inlägg i debatten om filmpirater och framtida visningsformer. Regissörens svar – om Be kind rewind skall ses som ett sådant – är att det finns ett egenvärde i närheten mellan filmproduktionen och konsumenten, och, att döma av Cinema Paradiso-slutet, att kvartersbiografen för folk närmare varandra.

Anakronistiskt och typiskt nog använder Gondry det tvärdöda videobandet istället för internet för att svara på frågan. Mike (Mos Def) arbetar i videobutiken Be kind rewind i New Jersey, en affär som hyr ut videoband och är lika utdömd som rivningskåken den huserar i. När ägaren (Glover) åker iväg på ”semester” – han spionerar på dvd-kedjan i grannstaden – får Mike ansvaret att driva butiken själv.

Annons
Annons
Annons