Stefan Eklund:Lotass får världens tomrum att tala

”Nattvakten” av Rembrandt van Rijn (1642).
”Nattvakten” av Rembrandt van Rijn (1642). Foto: TT

Hon är en av de senaste årtiondenas mest prisade och nyskapande författare, ändå befinner hon sig i periferin av den svenska litterära offentligheten. I Lotta Lotass senaste egenutgivna bok är det en tavla av Rembrandt som blir föremål för en essä om ögonblick, mångtydighet och konstnärlig lyskraft. 

Under strecket
Publicerad
Annons

När Lotta Lotass skriver essäer söker hon bland allehanda konstverk efter det som präglar hennes eget författarskap; det oavslutade, det splittrade. Som när hon i sin senaste bok, ”Nattvakten”, går i närkontakt med Rembrandt van Rijns kända målning från 1642 med samma namn och konstaterar att den är ”en vidräkning med den enfald, den ovetenhet som kräver åskådliga uttydningar, klara tolkningar och otvetydiga svar”. Hos Rembrandt blir det som till synes aldrig avslutas en ”aldrig sinande kraft”. 

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons