Foto: August Images/So Photo
Perfect Guide

Lorde: ”Jag är mer eller mindre en häxa”

Hon blev världsberömd vid 16 och har utnämnts till "världens mest inflytelserika tonåring". I en exklusiv intervju berättar Lorde om andlighet, låtskriveri och hur det känns att bli kallad "musikens framtid" av David Bowie.

Lorde har ett särskilt starkt minne från de senaste åren. På en efterfest i New York föll David Bowie ner på knä, tog hennes hand, strök den över fingrarna, såg henne i ögonen och sa "du är musikens framtid".

Annons
X

– Av någon konstig anledning höll vi händer och stirrade in i varandras ögon, säger Ella "Lorde" Yelich-O’Connor. Jag tänkte "detta är David Bowies hand, det är sinnessjukt".

Det var efter Lordes hyllningsframträdande till Tilda Swinton på MoMa 2013 som Vogues chefredaktör Anna Wintour förde samman popsångerskan med musikikonen.
– Hon sa att han ville träffa mig. Jag glömmer det aldrig, det mötet förändrade mig. Jag kunde för första gången känna mig stolt över min egen märkliga person.

För Lorde har de senaste fyra åren smält samman till ett enda långt surrealistiskt rus. Hon slog igenom som 16-åring med singeln Royals (2013), har sedan dess toppat Forbes lista över de 30 mäktigaste personerna under 30 år, kallats "världens mest inflytelserika tonåring" av Time Magazine och ersatt Kurt Cobain på scen när Nirvana valdes in i Hall of Fame. Lägg därtill fem miljoner sålda skivor, två miljarder strömningar och 82 galanomineringar, varav två Grammypriser och två Billboardstatyetter. 2017 släppte hon sitt nya album Melodrama – en samling låtar hastigt nedtecknade på flygbiljetter och barservetter.
– Nu kan jag blicka tillbaka på de senaste åren och tänka "det där var fucked up". Jag hade en känslomässig renässans för 18 månader sedan när jag tänkte "wow, detta gör verkligen ont" – och tillät mig själv att uppleva de känslorna. Det var transformerande.

Det känslomässiga kaoset att växa upp på världens största scener omvandlades till elva intima popsånger. För 20-åringen blev låtskrivandet ett sätt att bli lite klokare på sig själv.

– Det är så jag förstår mig själv och världen. I låtskrivandet får jag ordning på relationer, tankar och känslor. Vissa saker visste jag inte att jag kände förrän jag skrev om det. Det är lättare att vara ärlig mot mig själv när jag sitter och skriver.

På vilket sätt?

– Saker och ting är komplicerade, människor är inte svartvita, känslor är inte svartvita. Livets komplexitet blir tydligt när jag sitter ner och skriver. Varje känsla och händelse har ofta flera sidor.

Nya singeln Homemade dynamite är rakare. Låten som skrivits tillsammans med svenska artisten och låtskrivaren Tove Lo beskriver Lorde som "ögonblicket på kvällen då drogerna börjar verka".

– Om Melodrama är uppbyggt som en fest så är Homemade dynamite låten du spelar när alla är lite fulla och vårdslösa. Det var fantastiskt att skriva med Tove Lo, jag älskar henne, hon är så snäll, rolig och smart. Hon är en av de bästa personerna jag träffat i musikindustrin.

undefined

Sensommar, Nya Zeeland. Vid slutet av en sömnig förortsgata tonar en gotisk Villa Villekulla upp sig. Tornrum och spiror, träveranda och burspråk. Väl inne: knarrande trappa, nakna trägolv och ett ensamt piano. Det var hit, till ett 1900-talshus i hemstaden Auckland, som Lorde flyttade 2016 när världsturnén var över och den tre år långa relationen med pojkvännen James Lowe tagit slut.

– Jag flyttade hemifrån och plötsligt behövde jag komma underfund med vem jag var när jag var ensam. Vem är jag när ingen annan är i närheten?

Tiden som följde var lika lustfylld som destruktiv.

– Jag självmedicinerade, drack antagligen för mycket. Det handlade om att fly och utforska och försätta mig själv i märkliga situationer för att se vad som hände. Efter ett uppbrott hamnar du på galna platser, det gjorde i alla fall jag. För mig var det känslan av väldigt mycket frihet följt av sorg.

Hon satte sig på ett plan till New York för att arbeta med producenten Jack Antonoff – sångaren i bandet Bleachers och pojkvän till kompisen Lena Dunham. Det slutade med att hon flyttade in hos paret i Brooklyn och spelade in delar av albumet i vardagsrummet.

– Lena Dunham höll på att färdigställa sista säsongen av Girls och brukade komma in till oss med godis och kakor, minns Lorde.

Första låten som duon spelade in satte också tonen för hela albumet. Liability – en skör ballad vars text snarare tycks vara en utriven sida ur en dagbok – satte det privata anslaget.

– En kväll lyssnade jag på Rihannas låt Higher i taxin och började gråta. Jag grät för jag kände igen mig i känslan att vara för mycket för någon, att ta upp för mycket plats. Jag visste att jag alltid kommer att vara på det här sättet. Ingen kommer någonsin kunna älska mig eftersom jag är för mycket, tänkte jag.

Hon kom hem, torkade bort mascaran och skrev de första raderna: "They say ’You’re a little much for me, you’re a liability’. So they pull back, make other plans, I understand, I’m a liability".

– Du måste hitta ett sätt att leva med dig själv. Jag kommer alltid ha mig själv så jag måste verkligen vårda den relationen och trivas med mitt eget sällskap. Jag vaknade upp mitt i natten, jag låg bredvid någon, och skrev ner texten på telefonen. Åh Gud, jag kände mig så stygg som gjorde det när personen sov, som en ond häxa.

undefined
Foto: Rahel Weiss / Style Magazine

Andar, finns de? Lorde menar det.

– Det är antagligen ingen överraskning för någon att jag tänker mycket på spöken och andar. Hela tiden när jag skrev skivan hade jag David Bowie i mina tankar och i mitt hjärta. Det kändes som att han vakade över mig. Jag är mer eller mindre en häxa, haha.

En självbild som syns i estetiken. Likblek hy, mörkröda läppar, svarta slöjor och antika silverbroscher. Vid livecomebacken i tv-programet Saturday night live i våras såg hon ut som brud från dödsriket: vit slöja, spetsvantar, matchande släp och hemsökt blick.

– Jag har en andlig sida, säger hon. Att vara superkänslig och ständigt i kontakt med sina egna och andras känslor gör dig andlig per automatik tror jag.

Närmast väntar en världsturné som tar henne till Stockholm för en konsert på Annexet den 17 oktober. Hon förklarar att hennes person har två sidor: den extroverta underhållaren och den introverta känslomänniskan.

– En sida av mig älskar att stå på scen och en annan sida vill bara sitta hemma och lägga pussel. Det är min favoritsyssla en fredagskväll. Men avståndet mellan personerna har minskat, jag börjar känna igen mig själv i mitt arbete, jag antar att de börjar gå in i varandra?

Du beskrev dig som "en gammal själ" när du slog igen- om – har du kommit ifatt dig själv?
–Om jag var en gammal själ då så är jag 100 år nu.

Utforska Perfect Guide Shopping

shopping bag

Shoppa redaktionens favoriter, det bästa inom mode, inredning och skönhet. Exklusiva erbjudanden och samarbeten för våra läsare

TA MIG TILL SHOPPEN!

Till Toppen