Annons

”Löpning kan bromsa progression av artros”

”Man kan inte vila sig ifrån artros. Snarare kan löpning bromsa progressionen av artrosen”, säger Toni Arndt, professor i idrottsvetenskap med inriktning rörelselära vid GIH.
”Man kan inte vila sig ifrån artros. Snarare kan löpning bromsa progressionen av artrosen”, säger Toni Arndt, professor i idrottsvetenskap med inriktning rörelselära vid GIH. Foto: Ryno Quantz

Uppfattningen att stötträning som löpning är dåligt för knäna är en myt skapad av sko­industrin. Ny forskning visar att det snarare kan motverka smärta och artros att springa långt.

Under strecket
Publicerad

Vardagsmotionärer som springer är mindre benägna att få artros än icke-löpare, visar forskning.

Foto: Shutterstock/TT

Toni Arndt rekommenderar den som har knäproblem att testa att springa lite mer på framfoten och se om det blir bättre.

Foto: Shutterstock/TT

Knät är den delen av kroppen som löpare oftast får problem med. Den naturliga reaktionen när man upplever en smärta i knät vid löpning är att sluta springa. Men beror smärtan på löpningen och förvärras den när man springer?

Enligt en kanadensisk studie finns det en utbredd föreställning om att löpning sliter på knäna. Särskilt icke-löpare tenderade att ha en mer negativ inställning till löpning och knäproblem, som artros.

Annons
Annons
Annons