Annons
X
Annons
X
Näringsliv
Kommentar

Frida Bratt: Försäkringsjättars kunder delas in i A- och B-lag

Premium

Ett helt eget torg med bara dyra och dåliga fonder som försäkringsbolagen gömmer undan. Det är vad de så kallade ”distributörsfonderna” – eller ska vi kalla dem ”försäljarfonderna” – utgör. Fonderna tycks bara finnas med ett syfte, att ta ut avgifter.

”Fondbolaget behöver rådgivaren som säljkanal, rådgivaren och fondbolaget behöver försäkringsbolagens plattformar. Det blir många munnar som ska mättas.”
”Fondbolaget behöver rådgivaren som säljkanal, rådgivaren och fondbolaget behöver försäkringsbolagens plattformar. Det blir många munnar som ska mättas.” Foto: Anders Wiklund/TT

De så kallade försäljarfonderna, som vi nu väljer att kalla dem, har överhuvudtaget inte sitt ursprung i fondförvaltning, utan i försäljning. Från början var denna typ av fondbolag inte förvaltande bolag, utan försäljare av andra, ”vanliga” fonder. Någon på försäljningsbolagen måste ha tyckt att onödigt mycket pengar försvann till de vanliga fonderna – varför inte själva i stället starta en fond?

”Fondbolaget behöver rådgivaren som säljkanal, rådgivaren och fondbolaget behöver försäkringsbolagens plattformar. Det blir många munnar som ska mättas.”

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X