Annons
X
Annons
X

Londons nya Design Museum otroligt sevärt

I dag, torsdag 24 november, öppnar Design Museum i en modernistisk märkesbyggnad i Kensington. Johan Deurell blir imponerad – och undrar varför inte ens ambitionen att skapa något liknande finns i Sverige.

Konstliv
Efter brexit-omröstningen skapade arkitektfirman OMA sitt ”Pan-European living room”. Det alleuropeiska  vardagsrummet är inrett med möbler och design från alla 28 medlemsländer i EU.
Efter brexit-omröstningen skapade arkitektfirman OMA sitt ”Pan-European living room”. Det alleuropeiska vardagsrummet är inrett med möbler och design från alla 28 medlemsländer i EU. Foto: Luke Hayes / Design Museum

London – Flytten av Design Museum till Kensington är det mest spännande i min karriär – hittills, säger den 85-årige designentreprenören sir Terence Conran, som bland annat startade möbelkedjan Habitat på 60-talet, har skrivit ett femtiotal inredningsböcker och grundade Design Museum.

Efter succén med Victoria & Albert Museums källargalleri The Boilerhouse Project, som öppnade 1983, blev det tydligt att London behövde ett eget museum för modern och samtida design. Det var sir Terence som hostade upp pengarna och byggde om ett gammalt bananmagasin i sydöstra London till att efterlikna ett vitt Bauhaushus i Dessau. 1989 slog Design Museum upp portarna.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Under chefer som designkritikern Alice Rawsthorn och nuvarande bossen Deyan Sudjic, och med utställningar tillägnade arkitekterna Zaha Hadid och Richard Rogers, formgivarna Ettore Sottsass och Dieter Rams samt modeskaparen Hussein Chalayan, har museet blivit framgångsrikt. Sir Terence berättar att för några år sedan sade Deyan: ”Kom igen, det här lilla museet i Shad Thames är alldeles för litet för allting som jag vill göra.” Alla höll med och Conran stod återigen redo med portmonnän.

    Annons
    X
    Londons nya designmuseum har tagit över före detta Commonwealth Institute intill Holland Park i Kensington. Det spektakulära solfjäderformade taket från 1962 är nyrenoverat medan interiören är nyskapad av arkitekten John Pawson. Foto: Design Museum

    Fyra år senare, år 2012, fick museet upp ögonen för det modernistiska Commonwealth Institute vid Holland Park, byggt på 1960-talet. Med sitt spektakulära solfjäderstak och atrium var byggnaden minnesmärkt och skyddad, samtidigt som institutet varit nedlagt sedan 2002 och huset stått tomt lika länge. Arkitektkonsulten John Pawson, som bland annat ritat en hyllad minimalistisk privatbostad vid Drevviken utanför Stockholm, anlitades för en make-over. Själv är han mest stolt över ”att ha lyckats rädda byggnaden”.

    I temautställningen ”Fear and love – Reactions to a complex world” har nederländska Christien Meindertsma skapat en installation av färgsorterade fibrer hämtade från 1000 recyclade ylletröjor. Foto: Luke Hayes / Design Museum

    Men Pawson har mer att vara stolt över. Exteriören ser relativt oförändrad ut, trots att fasaden är ny. På insidan, däremot, vittnar endast en samväldeskarta och ett glasfönster bakom biljettkassan om byggnadens förra liv. Taket och atriets proportioner är det som bevarats, medan golven är utbytta, väggarna nya och interiören likaså. Man kan säga att allt utgår från innertaket; den parabolliknande betongstrukturen sträcker sig diagonalt från ena hörnet till det andra. Det känns ungefär som att ha hamnat under en jätterocka på väg att ta nästa simtag. Trapphuset och våningarna går i honungsfärgad ek och marmor: nästa inredningstrendsrevival möter en nyligen avslutad. Det väldiga atriet gör också museet lättnavigerat och relativt idiotsäkert. Uppskattningsvis kommer museivakternas arbetsbörda inom kategorin ”dirigera turister till mat- och WC-faciliteter” att lätta. Det här är en fantastisk byggnad som med värdighet har omvandlats till ett modernt museum.

    Japanska designern Ma Ke visar sitt projekt ”Wuyong” där hållbarhet och ett avståndstagande från snabba modecykler är nyckelbegrepp. Foto: Design Museum

    Likt en mullvad börjar jag mitt besök med att söka mig till källaren, som nås genom en typisk Pawson-detalj, nämligen en lång korridortrappa med enorm takhöjd som gör att allting känns vitt och abstrakt. Efter en sådan hjärntvätt är man nollställd och redo att ta in det största galleriutrymmet, som för tillfället gästas av utställningen ”Fear and love – Reactions to a complex world”. Här har designers och arkitekter reagerat på sociala problem som på ett eller annat sätt kan spåras till den hyperdigitala, globala neoliberalismen. De elva installationerna behandlar teman som nationalism, global resursexploatering och digitaliseringen av människans sexualitet. Det är en viktig och otroligt sevärd utställning, som egentligen förtjänar en egen recension.

    Utifrån frågeställningar kring våra farhågor inför artificiell intelligens har industridesignern Madeline Gannons skapat ”Mimus”, en 1,2 ton tung robot som känner av och reagerar på besökarna. Foto: Luke Hayes / Design Museum

    Den nya permanenta utställningen ”Designer, Maker, User” återfinns på museets högsta våning. Med en klassisk designhistorisk analys från dessa tre perspektiv blir allt från Londons tunnelbana och T-Forden till Iphones och Olivetti-skrivmaskiner en del av berättelsen. I en tid då frågan om hur prylar tillverkas sällan diskuteras, kan utställningen förhoppningsvis väcka en och annan tankeställare.

    Andrés Jaques verk ”Intimate strangers” använder sig av gaydejtingsajten Grindrs estetik. Foto: Luke Hayes / Design Museum

    Ett tredje galleriutrymme är tillägnat museets årliga ”Designs of the year”, en salongsutställning där nominerade inom kategorierna arkitektur, digitalt, mode, grafik, produkter och transport ställs ut och tävlar mot varandra. Flera av kandidaterna utgår från den pågående humanitära krisen, bland annat ”Better shelter”, som är ett tillfälligt boende för personer på flykt, initierad av Ikea och Unicef. Vinnarna presenteras i januari nästa år.

    I och med flytten har Design Museum blivit tre gånger större: 10 000 kvadrat för att vara exakt. Förutom ovannämnda gallerier finns ett pop-upp-galleri sponsrat av ett filantropiskt par, ateljéer för gästande formgivare, bibliotek, auditorium, Swarowski Foundation Centre for Learning, restaurang med vy över Holland Park, medlemsrum, kafé och två museibutiker. 600 000 besökare förutspås att komma nästa år. Ambitionen, som delas av flera av invigningstalarna, är att vara ”det världsledande museet för arkitektur och design”. När man härstammar från Stockholm, som inte ens har ett utpräglat designmuseum eller några som helst ambitioner på den fronten, kan man inte annat än att bli lite avundsjuk.

    Annons
    Annons
    X

    Efter brexit-omröstningen skapade arkitektfirman OMA sitt ”Pan-European living room”. Det alleuropeiska vardagsrummet är inrett med möbler och design från alla 28 medlemsländer i EU.

    Foto: Luke Hayes / Design Museum Bild 1 av 6

    Londons nya designmuseum har tagit över före detta Commonwealth Institute intill Holland Park i Kensington. Det spektakulära solfjäderformade taket från 1962 är nyrenoverat medan interiören är nyskapad av arkitekten John Pawson.

    Foto: Design Museum Bild 2 av 6

    I temautställningen ”Fear and love – Reactions to a complex world” har nederländska Christien Meindertsma skapat en installation av färgsorterade fibrer hämtade från 1000 recyclade ylletröjor.

    Foto: Luke Hayes / Design Museum Bild 3 av 6

    Japanska designern Ma Ke visar sitt projekt ”Wuyong” där hållbarhet och ett avståndstagande från snabba modecykler är nyckelbegrepp.

    Foto: Design Museum Bild 4 av 6

    Utifrån frågeställningar kring våra farhågor inför artificiell intelligens har industridesignern Madeline Gannons skapat ”Mimus”, en 1,2 ton tung robot som känner av och reagerar på besökarna.

    Foto: Luke Hayes / Design Museum Bild 5 av 6

    Andrés Jaques verk ”Intimate strangers” använder sig av gaydejtingsajten Grindrs estetik.

    Foto: Luke Hayes / Design Museum Bild 6 av 6
    Annons
    X
    Annons
    X