London utökar trängselavgifter

Under strecket
TT
Publicerad
Annons

London Trots starkt motstånd har Londons borgmästare Ken Livingstone lagt fram planer på att utöka trängselavgifterna. Om två år, när Stockholm är tänkt att avsluta sitt försök, ska Londons avgiftszon bli dubbelt så stor.
Den cirkelformade trafikzon som infördes i början av förra året innefattar bara den brittiska huvudstadens allra centralaste delar - ungefär som om man skulle avgiftsbelägga bara Gamla stan och nedre Norrmalm i Stockholm, även om zonen i kvadrat-kilometer räknat är mycket större i tiomiljonersstaden London.

Men nu har Livingstone presenterat planen för att till en kostnad av 120 miljoner pund (1,7 miljarder kronor) bygga ut avgiftssystemet västerut. Med Themsen som södra gräns ska zonen fortsätta in i Kensingtons och Chelseas fina bostadskvarter, ända bort till turisthotelldistriktet Earl”s Court.
Med valsegern i juni i ryggen vågar Livingstone insistera på utvidgningen trots att två tredjedelar av de boende i området är negativa.
”Förslaget att utöka zonen är kontroversiellt”,
erkänner han, men förklarar i ett pressmed- delande det med att ”allmänna konsultationer brukar få svar i första hand från människor som är emot det frågan handlar om”. Livingstone påpekar att opinionen häromåret var negativ också till att staden överhuvudtaget skulle införa trängselavgifter, en opinion som sedan vände när bilköerna minskade och luften kändes friskare.
Hans konservativa motståndare i Londons stadsfullmäktige Angie Bray dundrar dock om ”ett slag i ansiktet” mot Kensingtons och Chelseas invånare.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons