Sofia Hultin, ”Vi som längtar till framtiden” / Ulrika WärmlingLolitorna möts på Citykonditoriet

Ulrika Wärmling, ”Lolitameet på Citykonditoriet”, 2016.
Ulrika Wärmling, ”Lolitameet på Citykonditoriet”, 2016. Foto: Domeij Gallery

En tydligt queer ton förbinder två fint sammanhållna utställningar på Norrtälje Konsthall. Ulrika Wärmlings måleri är inspirerat av den japanska lolita-subkulturen, medan Sofia Hultins filmer kretsar kring formuleringen av en hbtq-identitet.

Under strecket
Publicerad
Sofia Hultin, ”Innan vi fanns”, videostillbild. Videon baseras på svar som Hultin fått efter att ha frågat hbtqi-personer om filmer, böcker eller serier som de på något sätt identifierat sig med eller dragits till innan de kom ut eller var del av ett socialt nätverk.

Sofia Hultin, ”Innan vi fanns”, videostillbild. Videon baseras på svar som Hultin fått efter att ha frågat hbtqi-personer om filmer, böcker eller serier som de på något sätt identifierat sig med eller dragits till innan de kom ut eller var del av ett socialt nätverk.

Foto: Sofia Hultin
Ulrika Wärmling, ”Epic hat meet på Hallwylska,  2016.

Ulrika Wärmling, ”Epic hat meet på Hallwylska, 2016.

Foto: Domeij Gallery
Ulrika Wärmling, ”På väg till ett meet”, 2016.

Ulrika Wärmling, ”På väg till ett meet”, 2016.

Foto: Domeij Gallery
Annons

Precis som den subkulturella och queera värld Ulrika Wärmling skildrar i sina målningar är Sofia Hultins videoverk ”Innan vi fanns” och ”Segern i förskott” fyllda med hyllningar till förebilder inom musiken, filmen och litteraturens värld. Men även till andra inspirationskällor, såväl populärkulturella som teoretiska. Trots yttre skillnader blir det därför givande att låta Sofia Hultins komplext berättande och delvis dokumentära videoverk möta Ulrika Wärmlings lika mycket poserande som avskalade porträttmålningar.

I Norrtälje sker det mötet när de båda konstnärerna presenteras i varsin fint sammanhållen utställning som kompletterar varandra i konsthallen.

Annons
Annons
Annons