Annons

Alan Asaid:”Lolita” – det bästa som skrivits för Hollywood?

Stanley Kubrick läser manus tillsammans med Sue Lyon som spelade titelrollen i ”Lolita”. Till höger manusförfattaren Vladimir Nabokov.
Stanley Kubrick läser manus tillsammans med Sue Lyon som spelade titelrollen i ”Lolita”. Till höger manusförfattaren Vladimir Nabokov.

Filmen var "lika otrogen mot manuset som en amerikansk översättning av Rimbaud", konstaterade Vladimir Nabokov efter att ha sett Stanley Kubricks filmatisering av "Lolita". Trots ett driftigt försök fick den litterära giganten ingen Oscar för filmbearbetningen av sin skandalroman.

Under strecket
Publicerad

Ehuru legio de betydande författare som gjort lukrativa räder in i filmbranschen är de rara som haft chansen att vinna en Oscar. Dorothy Parker, George Bernhard Shaw, Raymond Chandler, Jacques Prévert, John Steinbeck, Tennessee Williams, Jean-Paul Sartre, Marguerite Duras, Jorge Semprún, Harold Pinter, Arthur Miller, John Irving är den duktiga handfull tyngre som nominerats i någon av de under prisets historia inte mindre än tre existerande manuskategorierna: bästa manus efter förlaga (från premiäråret 1929), bästa berättelse (1929 till 1957) och bästa originalmanus (från 1940). 

Av dessa är det endast Shaw och Irving som faktiskt vunnit – Irving vid den 72:a Oscarsgalan (filmåret 1999) för manuset till Lasse Hallströms "Ciderhusreglerna", efter den egna romanen med samma namn, Shaw (jämte tre medförfattare) vid den elfte galan (filmåret 1938) för bearbetningen av pjäsen "Pygmalion", som ett par decennier senare dessutom låg till grund för den åttafaldigt prisade "My fair lady". 

Annons
Annons
Annons