Lokalproducerat gynnas av coronakrisen

Svenska livsmedelsproducenter kan vara en vinnare i spåren av coronavirusets utbredning.

Lokalproducerat har i flera års tid varit den hetaste trenden – och nu förstärks den.

Under strecket
Petronella Uebel/TT
Publicerad
När det finns en oro, som just nu över det nya coronaviruset, väljer konsumenterna varor som de känner igen. Det gynnar svenska livsmedelsföretag, enligt Carl Eckerdal, chefsekonom för Livsmedelsföretagen. Arkivbild.

När det finns en oro, som just nu över det nya coronaviruset, väljer konsumenterna varor som de känner igen. Det gynnar svenska livsmedelsföretag, enligt Carl Eckerdal, chefsekonom för Livsmedelsföretagen. Arkivbild.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT
Annons

– Min bedömning så här långt är att svensk livsmedelsproduktion är en av få vinnare, säger Carl Eckerdal, chefekonom för Livsmedelsföretagen.

– När det finns en osäkerhet i omvärlden och alla på ett eller annat sätt känner oro tror jag att man undermedvetet väljer varor som man känner igen och det som känns tryggt, säger Carl Eckerdal, chefekonom för Livsmedelsföretagen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons