X
Annons
X

Lojalitet nyckeln till framgång

Bortgångne Applegrundaren Steve Jobs hyllas av miljontals fans på en egen hemsida, Ikeas kunder köar i timmar till nyöppnade butiker och Starbucks-älskare slog bakut när kaffekedjan expanderade för snabbt. Vad är det som gör vissa varumärken mer beundrade än andra och hur mycket är lojaliteten värd för företagen?

Ett fåtal företag lyckas skapa sig en så stark position att tusentals, ibland miljontals människor känner en så stark lojalitet att de blir ett "fan" eller en anhängare av dess varumärke. Apple är kanske det tydligaste exemplet, men även sportmärket Nike, kaffekedjan Starbucks och Coca-Cola har stora beundrarskaror.

Enligt varumärkesstrategen Micco Grönholm krävs två fundamentala saker för att dessa känslor ska uppstå:

Det finns många stora och starka varumärken, men endast några få lyckas skapa en så pass stark lojalitet från sina konsumenter att man kan tala om anhängare eller fanskaror. Några av dem som lyckats är H&M...

Foto: AP Bild 1 av 8

... Starbucks...

Foto: AP Bild 2 av 8

... Apple...

Foto: AP Bild 3 av 8

... och Ikea. På bilden: Rusning i samband med att Ikea öppnade ett varuhus i Oregon, USA.

Foto: AP Bild 4 av 8
Foto: AP Bild 5 av 8
Bild 6 av 8
Bild 7 av 8
Bild 8 av 8
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X