Annons

Lögner sprids i jakt på utländska lastbilschaufförer

Under strecket
Publicerad

Lastbilsdebatten som rullar i svenska medier är inget annat än en välorkestrerad protektionistisk kampanj. Den bygger på lögner och har obehagliga främslingsfientliga undertoner. Anders Ygeman (S) är en av dem som påstår att regeringens transportpolitik har lett till att lastbilstrafiken flaggat ut, att tusentals förare förlorat sina jobb och att lönerna pressats ned av konkurrensen från låglöneländer ( GP 27/1). Jag är ledsen Anders, men det stämmer inte.

Sedan Sverige gick med i EU har de svenska lastbilschaufförerna blivit 50 procent fler. Antalet lastbilsförare i Sverige har ökat med över 20 procent sedan 2005, det sista året med S-regering. Sedan 2006 har arbetslösheten bland transportarbetare minskat från 6,5 procent till 5,4 procent. Under samma period har chaufförslönerna ökat med 20 procent vilket är i linje med övriga yrken. Med jobbskatteavdraget inräknat är den genomsnittliga månadslönen för en lastbilsförare idag drygt 6 000 kronor högre än 2006. I en arbetskraftsbarometer från förra året uppgav 23 procent av de svenska åkerierna att de troligen kommer anställa fler under det närmsta halvåret, medan bara 7 procent uppgav att det fanns risk för uppsägningar. Det missar man lätt om man lyssnar på Ygeman.

Annons
Annons
Annons