Logistikmisstagen har redan fått konsekvenser

Under strecket
Publicerad
Annons

flodvågskatastrofen | Ännu en kritisk rapport

– MD80 är ett utmärkt flygplan, förklarade i går överste Ronnie Åbrandt för mig i telefon och tilllade: för korta och medellånga distanser.
Ett flygplan som inte kan vara i luften speciellt länge men som fungerar perfekt på exempelvis sträckan Stockholm-Luleå, borde av lätt insedda skäl inte vara det perfekta valet när man ska hämta hem chockade, skadade och akut vårdbehövande svenskar från andra sidan jordklotet.
Men trots att SAS avrådde, och trots att privata flygbolag erbjöd snabbare och mer bekväma bårtransporter, var det ändå två plan modell MD80 utrustade med ålderdomliga bårar lämpade för entimmeslånga flygningar, som utrikesdepartementet beställde fram för att organisera en statlig luftbro mellan Bangkok och Arlanda.
Inte nog med att den valda flygplanstypens nödvändiga mellanlandningar måste ha pinat de redan plågade passagerarna, de fick också sin restid dubblerad från 10 till 20 timmar.

Annons
Annons
Annons