Annons

”Logiskt att låta mässor förbereda öppning”

MC-mässa i Göteborg 2016.
MC-mässa i Göteborg 2016. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Sverige bör följa Tysklands och Danmarks exempel och likställa mässor med köpcenter. Det skulle öppna för att få igång mässorna under säkra förhållanden igen, skriver debattörer från mässbranschen.

Under strecket
Publicerad

Torsdagen den 12 mars förbjöds större allmänna sammankomster och offentliga tillställningar i Sverige. I definitionen av vad som ingår i förbudet för ”offentlig tillställning” nämns bland annat idrottsevenemang, danstillställningar och mässor. Förbudet gäller både inomhus och utomhus. I stora delar av världen infördes liknande beslut. De inställda mässorna under årets två första kvartal betyder att den europeiska mässbranschen och dess samarbetspartners, som till exempel hotell, restauranger och transporter, tappar över 300 miljarder kronor i intäkter och att 257 000 heltidsjobb går förlorade. Enbart i Tyskland förväntas ekonomin förlora 30 miljarder kronor genom att mässor flyttas eller ställs in.

De mässor som genomförs under ett normalår på våra anläggningar tillför tillsammans 9 miljarder kronor i turistekonomiska effekter till de regioner där vi är verksamma. Ett enkelt räkneexempel visar att om relationen mellan förlorade intäkter respektive förlorade jobb i Sverige överensstämmer med övriga Europa så innebär en tappad turistekonomisk omsättning på 9 miljarder kronor att 7 700 heltidsjobb går förlorade. När nu de mässor som skulle arrangeras i höst också börjar påverkas så fortsätter kostnaderna att stiga och allt fler arbetstillfällen försvinner. Naturligtvis tillhör också näringslivet inom många olika branscher de stora förlorarna där uteblivna mässor berövar dem viktiga mötesplatser för att få idéer, kontakter, kunskap och inte minst en handelsplats och accelerator för att göra affärer.

Annons
Annons
Annons