Löfven kritisk mot Östling: ”Förvånar mig storligen”

Statsminister Stefan Löfven (S) är kritisk till hur Svenskt Näringslivs ordförande Leif Östling uttalat sig om att betala skatt. Foto: Henrik Montgomery/TT

Statsminister Stefan Löfven är "storligen förvånad" över hur Leif Östling uttryckt sig om att betala skatt.

– Om man är ordförande i Svenskt Näringsliv och en viktig aktör i samhället och uttalar sig på det sättet, då tycker jag att det är problematiskt, säger Löfven till TT.

Under strecket
TT
Annons

"Vad fan får jag för pengarna?" frågade sig Svenskt Näringslivs ordförande Leif Östling när det framkom att han placerat mångmiljonbelopp i lågskatteländer som Malta och Luxemburg. Intervjun gjordes i samband med att TT, SVT och flera andra medier runt om i världen avslöjat privatpersoners och företags skatteupplägg i olika skatteparadis.

– Hans uttalande förvånar mig storligen. Om man inte vet vad man får för pengarna, hur viktigt det är att vi får in skattepengar för att kunna ha fler människor anställda i vården, i äldreomsorgen, för att förstärka skolan och få fler poliser. Det ska vi alla hjälpas åt med och då ska alla bidra med sina skattepengar, säger Stefan Löfven (S).

Mer från Startsidan