Löftesrik dans i Duncans anda

Under strecket
Publicerad
Annons

Ballonger vajar glatt i de sommargröna träden utanför Moderna dansteatern (MDT) på Skeppsholmen. Barn i alla åldrar, mest flickor, jagar varandra under rop och skratt, just uppvärmda av en lekfull workshop.
Det är i år 100 år sedan Isadora Duncan grundade sin dansskola i Grünewald utanför Berlin och MDT hyllar ikonen med en helg i Isadoras anda. Lilla Baletten, grundad 1993 av Duncans arvtagare, eldsjälen Kathleen Quinlan, ger prov på hennes dansstil och teknik för barn och unga. Pionjären Duncan gick i bräschen för den moderna fridansen, bejakade kroppens frihet i en estetik genomströmmad av skönhet och harmoni.
Dansvetaren Ingrid Redbark-Wallander betonar i sin inledande föreläsning den tidsanda som formade rebellen och visionären Isadora - en ny syn på hälsa och rörelse parad med modernism, individualism och kampen för rösträtt och kvinnans frigörelse. Isadora blev en förebild - i dag så känd att hon gett namn åt ett knivmärke.

Enkelheten är kännetecknande för Isadora och MDT:s vita danssal är en
perfekt arena, dagen till ära smyckad med ljusblå gardiner i fönsterbågarna.
Ljus, luftig och lätt är också den inledande dansen Under the scarf, framförd av flickor i åldrarna 5-15 och så de lite äldre, Isadorables, i tunna tunikor med blomsterkransar och hårband.
Slöjorna fladdrar i takt med Mattias Nilssons följsamma pianospel. Schubert, Haydn och Chopin ledsagar flickornas barfotadans på halvtå med säregen hoppteknik och brutna linjer, långt från det klassiskt genomsträckta.
Pedagogiken är tydlig; de mindre barnen ledsagas av de större. Danserna har titlar som Butterfly, Nocturne, Ballspiel och Polonaise. De plastiska rörelsekompositionerna har en poetisk grace som för dagens publik framstår som mer näpen och charmerande än provokativ.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons