Annons
X
Annons
X

Locket på om Saabs problem

Saabs framtid är fortsatt oviss. Riksgälden hade inga besked att ge, och en stressad Victor Muller vägrade att svara på frågor. Inom facket är man dock inte bekymrad, trots att det i nuläget är oklart hur anställdas löner ska finansieras.

–Vi kommer enbart att kommunicera via pressmeddelande, sade Victor Muller i går, till SvD Näringsliv. Förra veckan, i Nacka, stod en pratglad Muller och jämförde Saabs likviditetsproblem med en ”morgonförkylning”. Då sade han att produktionen på fabriken i Trollhättan skulle vara igång inom en vecka. Men i går fanns ännu ingen lösning i sikte.

Samtliga aktörer som nu berörs av Saabs problem har lagt locket på. Underleverantörer som SvD varit i kontakt med vill inte kommentera läget. Riksgälden hade inga nya besked att ge, men berättade att arbetet får ta den tid det tar.

–Vi fortsätter att jobba för högtryck, och det finns inga dead- lines, säger Unni Jerndal, kommunikationschef på Riksgälden.

Annons
X

Enligt Fackförbundet IF Metall har de anställda vid Saabs fabrik i Trollhättan fått instruktioner att stanna hemma och komma tillbaka till arbetet först på torsdag.

Men enligt ett pressmeddelande från ägaren, börsnoterade Spyker Cars, kommer det att dröja upp till en vecka från dess att finansieringen är på plats, till att produktionen tas upp på nytt.

Spyker bekräftar också rykten om att bolaget överväger att sälja sina fastigheter för att lösa den kortsiktiga likviditetskrisen, något som dock kräver Riksgäldens medgivande, eftersom fastigheterna är pantsatta som säkerhet för det EIB-lån Saab fått. För två år sedan värderades fastigheterna upp till 900 miljoner kronor.

Det är inte bara leverantörer som väntar på pengar. Om mindre än två veckor ska de anställda få ut sina löner. Men hur ska det gå om inte bolaget får in kapital tills dess, är en fråga ingen i nuläget vill svara på.

–Det är klart att de som jobbar med lösningar har överblick över vad som behövs i bolaget. Och de har även sina prioriteringar, men jag har inte insyn i det, säger Gunilla Gustavs som är informationsansvarig för Saab Auto- mobile.

Håkan Skött, klubbordförande för IF Metall på Saab i Trollhättan, säger att han känner sig trygg och han är övertygad om att problemen kommer att lösas i lagom tid innan löneutbetalningarna.

–Vi ska ha en lösning innan 25:e då lönerna ska betalas ut, säger Håkan Skött.

Det har gått ett drygt år sedan Spyker Cars tog över Saab och Victor Muller framträdde framför jublande fabriksarbetare i Trollhättan. Säljaren, General Motors, gick med på att sälja bolaget först efter att den ryske affärsmannen Vladimir Antonov klivit bakåt i ägarleden. Men för två veckor sedan ansökte hans företagsgrupp Convers Group, om att få bli delägare i Saab. Begäran behandlas nu av Riks- gälden, som tidigare meddelat att det kommer att dröja veckor innan ett beslut kan offentliggöras.

Den senaste tidens utveckling i Saab har resulterat i att bolagets trovärdighet blivit ifrågasatt. Martin Sköld, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, säger att det är svårt att kvantifiera förtroendet för Saab men menar att potentiella kunder mycket väl kan påverkas av turbulensen.

–Saab för flera dialoger sam- tidigt, och alla bevakas massmedialt. Dels handlar det om problemen att betala leverantörer, och det vill företagsledningen hålla bakom lyckta dörrar. Samtidigt försöker man få ut informationen om produkter som ska ut på marknaden, säger Martin Sköld.

Han menar också att utgångsläget försämras dramatiskt av att produktionen nu ligger nere och att bolaget är i akut behov av pengar.

–Nu pratar man om att sälja fastigheter för att kunna betala leverantörernas fordringar. Det ger perspektiv på hur allvarligt läget är. Man kommer längre och längre bort från kärnverksam-heten – som är att producera och sälja bilar.

Vladimir Antonov har meddelat att han är beredd att investera en halv miljard i biltillverkaren. Men enligt Martin Sköld är det inte tillräckligt.

–Det räcker inte med några hundra miljoner kronor. Det skulle endast lösa de akuta problemen och få igång produktionen. Men det finns ett enormt kapitalbehov, bolaget måste få in miljarder kronor för att övertyga marknaden om att det finns tyngd i varumärket.

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X