X
Annons
X
Loa Falkman repeterar rollen som Salieri på Folkoperan. ”Det är en mångfasetterad och spännande roll. En utmaning mellan det djupt tragiska i den förbittrade, självmordsbenägne Salieri och den hialösa komedin i hans egen opera.”
Loa Falkman repeterar rollen som Salieri på Folkoperan. ”Det är en mångfasetterad och spännande roll. En utmaning mellan det djupt tragiska i den förbittrade, självmordsbenägne Salieri och den hialösa komedin i hans egen opera.” Foto: Lars Pehrson

Loa Falkman tar fajten mot Mozart

Långläsning

Konflikten mellan skapande och svartsjuka är motorn i uppsättningen "Salieri vs Mozart". Operaveteranen Loa Falkman debuterar på Folkoperan i rollen som den ständige tvåan – den italienske tonsättaren Antonio Salieri.

Varken avundsjuka eller hämnd är bra drivkrafter för att skapa stor konst. Däremot passion, glädje och lust. Det menar Loa Falkman när han för första gången ställer sig på Folkoperans scen på Hornsgatan. Den destruktiva avunden är dock exakt vad som drabbar kompositören Antonio Salieri i Nikolaj Rimskij-Korsakovs verk, byggt på pjäsen ”Mozart och Salieri” av ryske författaren Aleksandr Pusjkin.

Titeln syftar förstås på de två tonsättarna som slogs om den musikaliska monarkin vid hovet i det sena 1700-talets Wien. På Folkoperan interfolierar regissören Tobias Theorell 1800-talsoperan med Salieris egna, 100 år äldre metaopera "Prima la musica poi le parole".

Loa Falkman repeterar rollen som Salieri på Folkoperan. ”Det är en mångfasetterad och spännande roll. En utmaning mellan det djupt tragiska i den förbittrade, självmordsbenägne Salieri och den hialösa komedin i hans egen opera.”

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 3

Loa Falkman jämför känslan att spela på Folkoperan med något nästan filmiskt intimt. För idén och det musikaliska arrangemanget till ”Salieri vs Mozart” står Jonas Forssell.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 3

Förutom Loa Falkman medverkar Hillevi Martinpelto, Loa Falkman och Frida Österberg.

Foto: Lars Pehrson Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X