Recension

Emelie BjörckLjusspel mellan fantasi och minne

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Annons

”Bäst är att tänka på Ingenting. Då kommer Ljuset av sig självt”, antecknar konstnären Kent Lindfors i den fina textsamlingen Styckegods (Ellerströms, 2010). Att fånga ljuset, att återge dess skiftande karaktär är också en av måleriets största utmaningar, som på varierande sätt har upptagit konstnärsgenerationer under seklen. Emelie Björcks konst handlar i allt väsentligt just om detta.

Som tidigare avvisar hon målarduken, som brukar dra åt sig färgen. Istället fortsätter hon att arbeta med olja på aluminiumplåt. Materialvalet är här av stor betydelse. Plåten förvandlas till en spelyta för oanade ljuseffekter. De förstärks eller dämpas beroende på hur det lynniga, stundtals knivskarpa, stundtals obefintliga marsljuset strömmar in genom fönstret.

Annons
Annons
Annons