X
Annons
X
Kommentar

Jon Asp: Den ljusskygga svenska filmen lär dela publiken

Mörka korridorer och skumrask. En ljusskyggare svensk film än "Toppen av ingenting" får man leta efter. SvD:s Jon Asp rapporterar från Berlins filmfestival, där svenska normbrytare står i fokus.

Léonore Ekstrand i ”Toppen av ingenting” och Alba August och Marius Damslev i ”Unga Astrid”.
Léonore Ekstrand i ”Toppen av ingenting” och Alba August och Marius Damslev i ”Unga Astrid”. Foto: Njutafilms, Nordisk Film

Senast en svensk film tävlade i Berlin var 2009, då Lukas Moodyssons högtidliga ”Mammut” togs ned av världens samlade kritikerkår. Ny chans i år när Måns Månssons och Axel Peterséns ”Toppen av ingenting” landat i festivalens finaste sektion, en knapp månad före svensk premiär. Om Moodyssons internationella prestigefilm gjorde stora globala anspråk, är förevarande film lokal och lågbudget: ett nattsvart bostadsdrama från centrala Stockholm och en apart sedeskildring utan pekpinnar.

Léonore Ekstrand i ”Toppen av ingenting” och Alba August och Marius Damslev i ”Unga Astrid”.

Foto: Njutafilms, Nordisk Film Bild 1 av 3

Ljusskyggare svensk film än ”Toppen av ingenting” får man leta efter, skriver Jon Asp.

Foto: Njutafilms. Bild 2 av 3

Henrik Rafaelsen och Alba August.

Foto: Nordisk Film Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X