Annons

Johannes Heuman:Ljusning för islams upplysningsideal

Europeisk islam ska inte praktiseras som en protest mot västvärldens modernitet utan förnyas inom ramen för denna, menar den muslimske religionsantropologen Malek Chebel i en ny bok. Det är bristen på förändring som gett spelrum åt en destruktiv tolkningstradition.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Malek Chebel (född 1953) är bosatt i Paris och verksam som religionsantropolog, filosof och psykoanalytiker.

Foto: AOP

Malek Chebel (född 1953) är bosatt i Paris och verksam som religionsantropolog, filosof och psykoanalytiker.

Foto: AOP
Malek Chebel (född 1953) är bosatt i Paris och verksam som religionsantropolog, filosof och psykoanalytiker.
Malek Chebel (född 1953) är bosatt i Paris och verksam som religionsantropolog, filosof och psykoanalytiker. Foto: AOP

I den franske författaren Michel Houellebecqs senaste roman ”Soumission” (2015) skildras ett Frankrike som snabbt islamiseras efter presidentvalet 2022. Romanens protagonist, en livstrött litteraturprofessor, drivs mot insikten att konvertering till islam innebär både nödvändig anpassning och nya framtidsutsikter. Förutom ny tjänst vid det religiösa Sorbonne finns möjligheter till flera fruar när slagorden frihet, jämlikhet och broderskap har urholkats. Även om det går att instämma i SvD:s kritiker Kristoffer Leandoers ord om att boken i huvudsak varken är för eller emot islam utan snarare gestaltar ”opportunismens mekanismer” (12/1 2015), är det ändå omöjligt att bortse från att skildringen av islam är en karikatyr av stora mått. Religionen har i huvudsak reducerats till ett knippe bakåtsträvande principer.

Annons
Annons
Annons